Métodos de enseñanza musical. Algunos puntos de contacto
El coneixement teòric i pràctic dels principals mètodes d'ensenyament musical és un fonament imprescindible perquè puguem emprendre l'ensenyament de la música. Uns principis sòlids i unes pautes clares asseguren prou el terreny per donar suport als passos que s'hauran de fer en el camí de la docència. En aquest capítol es reflexiona sobre la necessitat d'atendre més els principis dels mètodes que les seves formes externes o els seus recursos. Si bé és cert que cada mètode pot valdre's d'uns determinats recursos per aconseguir els objectius que es proposa, podem trobar una certa línia de continuïtat entre tots ells.
Jaques-Dalcroze
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol se centra en un dels grans mestres de la pedagogia musical de començaments i mitjans del segle XX: Jaques-Dalcroze. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada proposta i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Justine Bayard Ward
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol se centra en un dels grans mestres de la pedagogia musical de començaments i mitjans del segle XX: Justine Bayard Ward. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada proposta i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Edgar Willems
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol se centra en un dels grans mestres de la pedagogia musical de començaments i mitjans del segle XX: Edgar Willems. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada proposta i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Maurice Martenot
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol se centra en un dels grans mestres de la pedagogia musical de començaments i mitjans del segle XX: Maurice Martenot. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada proposta i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Zoltán Kodály
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol se centra en un dels grans mestres de la pedagogia musical de començaments i mitjans del segle XX: Zoltán Kodály. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada proposta i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Carl Orff
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol se centra en un dels grans mestres de la pedagogia musical de començaments i mitjans del segle XX: Carl Orff. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada proposta i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Shinichi Suzuki
Després de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l’àmbit de l’educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol se centra en un dels grans mestres de la pedagogia musical de començaments i mitjans del segle XX: Shinichi Suzuki. S’hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada proposta i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Enseñanza musical en España
A Espanya, durant el segle XX, han destacat una sèrie de músics pedagogs la preocupació dels quals ha estat difondre l'ensenyament de la música en l'educació general, impulsant els mètodes musicals creats fora d'Espanya o mitjançant la creació de mètodes propis d'ensenyament; d'aquesta manera han definit una sèrie de línies pedagògiques d'actuació amb els escolars. En aquest capítol mirem d'exposar un resum de la biografia d'aquests músics amb les dades més rellevants de la labor educativa musical; igualment, aportem la seva bibliografia i donem preferència a aquella que ha tingut més incidència sobre el desenvolupament de la música en els centres educatius. Alguns dels pedagogs musicals que van exercir un paper important al nostre país són, entre d'altres, Joan Llongueras o Ireneu Segarra.
Creación y pedagogía: los compositores van al aula
Cap a 1970 la música contemporània i el desenvolupament de la creativitat musical comencen a ser les propostes dominants. Molts van ser els pedagogs i compositors que van participar en aquesta nova etapa, sobretot a Anglaterra, França i altres països del nord d'Europa. A l'altre costat de l'Atlàntic també destacava Murray Schafer. Per això, aquest capítol es dedica a aquest període i inclou dues de les figures més carismàtiques: el canadenc Murray Schafer i un anglès que, sens dubte, destaca per la seva impressionant labor pedagògica: John Paynter.
Teorías, modelos y métodos en investigación musical. Hacia la recuperación de sus figuras prominentes
Liora Bresler
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Liora Bresler. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Patricia Shehan Campbell
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Patricia Shehan Campbell. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
David J. Elliott
Després de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l’àmbit de l’educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l’educació musical des de l’àmbit de la recerca: David J. Elliott. S’hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Paul Fraisse
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Paul Fraisse. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Howard Gardner
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Howard Gardner. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Edwin E. Gordon
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Edwin E. Gordon. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Lucy Green
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Lucy Green. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Susan Hallam
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Susan Hallam. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
David J. Hargreaves
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: David J. Hargreaves. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Thomas Adam Regelski
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Thomas Adam Regelski. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Mary Louise Serafine
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Mary Louise Serafine. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
John A. Sloboda
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: John A. Sloboda. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Christoper Small
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Christoper Small. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Robert Stake
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Robert Stake. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Keith Swanwick
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Keith Swanwick. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Peter Webster
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Peter Webster. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.
Tony Wigram
Desprès de seleccionar una sèrie de pedagogs i investigadors de l'àmbit de l'educació musical les aportacions dels quals han estat rellevants en les últimes dècades, aquest capítol està dedicat a un dels autors que ha contribuït a l'educació musical des de l'àmbit de la recerca: Tony Wigram. S'hi inclouen les següents dades: una breu biografia, una referència a les principals aportacions teòriques o metodològiques, una reflexió sobre les aplicacions pràctiques de cada recerca i, finalment, una llista amb algunes de les seves publicacions més rellevants.