Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimientos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Aquesta introducció presenta una proposta didàctica d’educació musical competencial, viable i fonamentada en la pràctica docent real. Es defensa un ensenyament musical que transcendeixi l’aula, integrant-se en la vida quotidiana de l’alumnat a través de sabers aplicables, emocionals i compartits. El text reivindica el paper central del professorat i les seves competències per aconseguir un aprenentatge profund, actiu i transferible. També denuncia les limitacions estructurals de l’educació musical i proposa camins reflexius i col·laboratius per millorar la pràctica docent des d’una perspectiva socioconstructivista i crítica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Decálogo de principios pedagógicos a modo de toma de posición
Aquest decàleg presenta els principis pedagògics clau d’un ensenyament musical basat en competències i en una visió socioconstructivista. Rebutja la transmissió unidireccional de continguts i defensa una educació centrada en l’aprenentatge actiu, significatiu i transferible. Es destaca el paper del docent com a mediador reflexiu, la importància de la motivació, l’observació entre iguals i el desenvolupament emocional. Es defensa l’accés universal a la música mitjançant una didàctica inclusiva, positiva i basada en la percepció, interpretació, creació i coneixement musicològic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencias clave y las competencias musicales
El capítol aprofundeix en els atributs de les competències clau i musicals, destacant-ne el caràcter dinàmic, transferible i contextualitzat. Es defineixen cinc fases del procés competencial i es descriuen les quatre grans competències musicals: perceptiva, interpretativa, creativa i musicològica. Aquestes es presenten com a interdependents i necessàries per assolir aprenentatges significatius, funcionals i transferibles. Es destaca la importància de la metacognició i d’una gestió didàctica conscient per integrar i desenvolupar aquestes competències des d’una pràctica reflexiva i transformadora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cómo aprender. Bases psicopedagógicas del aprendizaje de la música
El capítol aborda els fonaments de l’aprenentatge associatiu i de l’aprenentatge constructiu a l’aula de música. El conductisme, mitjançant el condicionament clàssic i operant, explica com els estímuls i les conseqüències modelen conductes, tot i que de manera implícita i no sempre volguda. Davant d’això, l’enfocament constructivista defensa un aprenentatge conscient, reflexiu i situat. Es destaca la importància de la transposició didàctica, l’aprenentatge significatiu i amb sentit, la inducció i la deducció com a processos clau, i es planteja un disseny curricular en espiral que prioritzi la comprensió profunda i transferible dels continguts musicals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cómo enseñar. Orientaciones metodológicas para un aprendizaje musical competencial
El capítol desenvolupa una proposta metodològica basada en la tríada pedagògica: resultats, processos i condicions de l’aprenentatge. Defineix la metodologia didàctica com el conjunt de decisions estratègiques sobre l’ensenyament, i distingeix entre mètodes instructius (transmissiu i expositiu actiu) i indagatius (descobriment guiat i autònom), en funció del format de sortida i d’arribada del contingut. Es destaca el valor de l’aprenentatge actiu i significatiu, la interacció dialògica, l’autorregulació i la combinació sinèrgica de mètodes segons el context. També s’analitzen els formats cooperatius com a estratègies inclusives, juntament amb l’enfocament DUA per atendre tot l’alumnat i garantir l’equitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Didácticas específicas para el desarrollo de las competencias musicales
Aquest capítol concreta el tractament didàctic de les quatre competències musicals, subratllant-ne la interdependència. S’insisteix en la necessitat d’una planificació global i integradora que contempli la sinergia entre elles. Es desenvolupen propostes metodològiques específiques per a cada competència: perceptiva, interpretativa, creativa i conceptual, a partir d’exemples i protocols aplicables a l’aula. Es destaca el paper central del docent com a facilitador d’experiències musicals significatives i el valor de l’aprenentatge cooperatiu, l’atenció a tot l’alumnat i la reflexió metodològica per assolir aprenentatges competencials transferibles i duradors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los procedimientos de evaluación del aprendizaje musical competencial
El capítol tracta l’avaluació de l’aprenentatge musical competencial des d’una perspectiva formativa, processual i realista. S’insisteix en superar el model sancionador centrat en la qualificació, prioritzant el feedback útil i l’autoregulació. S’analitzen els límits del context escolar per aplicar models idealitzats i es reivindica una avaluació adaptada, ètica i coherent amb l’enfocament competencial. Es valora l’ús de rúbriques, el judici docent i el protagonisme de l’alumnat en un procés inclusiu, equilibrant resultat, implicació i desenvolupament personal.
Aquest text ofereix una proposta didàctica i psicopedagògica que aborda les variables crítiques perquè el procés de l'ensenyament i l'aprenentatge de la música per competències sigui viable i efectiu en l'entorn educatiu actual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest text ofereix una proposta didàctica i psicopedagògica que aborda les variables crítiques perquè el procés de l'ensenyament i l'aprenentatge de la música per competències sigui viable i efectiu en l'entorn educatiu actual.