
Clàssics a l’aula
Els clàssics a la secundària obligatòria
Revista Articles - Número: 79 (setembre 18)
ISBN / EAN : 1133-9845
18,50€ IVA incluido18,50€ IVA incluido
Despeses d'enviament gratuïtes
Productes digitals no tenen despeses d'enviament
Quins clàssics triem per a la secundària obligatòria?
Ampliar el corpus més enllà de les fronteres nacionals, seleccionar, d’entre «els grans llibres», els adequats per a cada context, acompanyar-ne la lectura a les aules, renunciar a l’enciclopedisme historicista sense abandonar la història i posar l’accent en el desenvolupament de les habilitats d’interpretació són alguns dels camins per continuar defensant la necessitat de llegir els clàssics a la secundària obligatòria.
La lectura dels clàssics a secundària
Contrast entre textos com a estratègia d'apropament als clàssics
Quina odissea és l’Odissea?
L’article analitza un projecte d’ensenyament multimèdia i hipertextual sobre l’Odissea que ha estat dissenyat en format de pàgina web. Amb apartats específics per a alumnat i professorat, s’hi emfasitza la intertextualitat i la lectura de fragments. S’hi treballa per recorreguts triats com una manera de generar comunitat d’interpretació i d’aprendre sobre l’obra, el seu contingut i la manera com està escrita.
Llegir i imitar Montserrat Roig per aprendre sobre la realitat i la ficció
Els estudiants s’endinsen en el món literari de Montserrat Roig i de la narració realista, psicològica i social tot escrivint una novel·la que imita l’obra Ramona, adéu,organitzada a partir de tres veus de dones de generacions diferents. El llibre permet activar la inquietud per conèixer fets socials, culturals i polítics de tot el segle xx a través de les vides de les tres protagonistes.
Rutes literàries: viure la literatura
Les rutes literàries són un recurs privilegiat per treballar la literatura, ja que situen l’alumnat en el context de l’obra, amb la qual cosa la converteixen en una experiència viva. Per captar l’interès dels estudiants, la ruta literària s’ha de plantejar com una exploració del text i de la ciutat, amb l’objectiu de situar la trama narrativa en uns espais reals i d’aprofundir en el coneixement del context de l’autor i de l’època.
Els clàssics a l’escola? I tant que sí!
Els clàssics han de ser a l’abast dels infants i del jovent per evitar que siguin una lectura per a pocs i, per tant, que tinguin una eficàcia reduïdíssima. La manera d’obrir aquests llibres a tots els públics és adaptar-los-hi, però tota aquesta adaptació ha de ser fidel a l’original i mantenir el seu atractiu. Alguns exemples en mostraran l’actualitat i ens faran adonar de com la diversió es barreja amb l’aprenentatge.
Llegir Bodas de sangre a secundària
Estratègies per a l´adquisició lexicosemàntica a través de les TIC
Harry Potter i l’ensenyament de la literatura espanyola
En context: Literatura en miniatura: com podem escriure microrelats
En el marc d’un taller de microrelats s’hi proposen activitats per exercitar la creativitat des de tres vessants: l’activació de la mirada lectora, el títol i la combinació d’elements narratius. Com a exemple d’avaluació, s’hi planteja una activitat de recapitulació i formació de conceptes.
Materials a examen: Las lenguas que nos rodean
Es valora el recurs educatiu obert (REO) que porta per títol Las lenguas que nos rodean, que treballa diferents continguts lingüístics per a primer i per a segon curs d’ESO.
Recursos per a l'aula: L’assaig. Entre la novetat i la polèmica
Partint d’un text que es localitzi en un lloc web, s’analitzen les característiques de l’assaig i se’n realitza un de breu sobre el mateix tema.
Ressenya: Laboratori lector
Ressenya: Pompeu Fabra, l'aventura de la llengua
Ressenya: La lectura. Entre el paper i les pantalles
Ressenya: Les veus del professorat. L´ensenyament i la gestió de les llengües a secundària
Trobades
Autors
Marina Cueto Frias, Carmen Durán Rivas, Mireia Galindo Solé, M. Ysabel Gracida Juárez, Jose Hernández Ortega, Guadalupe Jover Gómez-Ferrer, Mireia Manresa Potrony, Laia Martín Marty, Rosa Navarro Durán, Maria Nunes, M. del Mar Pérez Gómez, Laura Santacruz Parrilla, Teresa Verdaguer Autonell, Martín Broide, Almudena Cantero Sandoval, Antonio José Moreno Guerrero, María Elena Cuter, José Eduardo Morales Moreno, Marina Rondón García, Ana Isabel Siro
Etapes:
Batxillerat, Ed. Primària, Ed. Secundària Obligatòria (ESO), Formació de persones adultes, Formació del professorat
Categories de productes:
Actividades literarias, Activitats literaries, AICLE/ Aprenentatge integratde continguts i llengües estrangeres, AICLE/Aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras, Alfabetització en contextos plurilingües, Alfabetización en contextos plurilingües, Aprendizaje cooperativo, Aprenentatge cooperatiu, Autoregulació de l'aprenentatge, Autorregulación del aprendizaje, Avaluació formativa o reguladora, Clásica, Clàssica, Còmic, Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, Competència digital i tractament de la informació, Competencia en comunicación lingüística, Comprensió lectora, Comprensión lectora, Comunicació i llenguatge, Comunicación y lenguaje, Didáctica de la lengua, Didáctica de la lengua y la literatura, Didàctica de la literatura, Didàctica de la llengua, Didàctica de la llengua i la literatura, Diversidad discursiva, Diversitat discursiva, Escriptura, Escritura, Estrategias de lectura, Estratègies de lectura, Evaluación formativa o reguladora, Expresión escrita/composición/redacción, Expressió escrita/composició/redacció, Gramàtica, Història de la literatura, Interdisciplinariedad, Interdisciplinarietat, Jocs de rol, Jocs/Gamificació, Juegos de rol, Juegos/Gamificación, Lectura, Lèxic, Léxico, Literatura española, Literatura espanyola, Literatura infantil/juvenil, Materiales curriculares y recursos didácticos, Materials curriculars i recursos didàctics, Metacognició, Metacognición, Motivació, Motivación, Narrativa, Plirilingüiisme/bilingüisme, Plurilingüismo/bilingüismo, Projectes de treball, Proyectos de trabajo, Segle XX, Siglo XX, Textos argumentativos, Tratamiento de la información y competencia digital, Ús d'Internet, Ús de les TIC (tecnologies), Uso de Internet, Uso de las TIC (tecnologías)
Col·leccions:
Paraules clau del producte:
historia de la literatura, lectura, literatura clásica, textos literarios
SKU: 30181