Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per l'alumnat: Programació d'un projecte: les bicicletes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens passa quan sentim parlar del transtorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Retallades sí, però quines?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La tira
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com anell al dit
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
EN LÍNI@: Les retallades en educació
Comentaris a la web a l'article «Retallades sí, però quines?», d'Ignasi Vila (UdG).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lluís Badia, cuiner. Triar les pomes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educar amb compromís
Aquest article és un exercici de reflexió, fet des de la meva experiència com a mestra, al voltant del compromís ètic que hem d'assumir dia rere dia les persones que decidim dedicar-nos a la valuosa i complexa tasca d'educar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'escola, un espai de llibertat
El particular viatge de cada mestre al llarg de la seva vida professional genera una visió del que, en essència, és l'escola per a cadascun de nosaltres, d'allò que representa i del desig persistent i utòpic de com ens agradaria que fos. Les nostres reflexions quotidianes ens mostren la lluita obstinada per aquest espai de llibertat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ser mestra d'escola rural. Estimar la feina
L'escola és a la vora de casa. Tot i els inconvenients que ja sabem que això comporta, per a mi pesen més els avantatges, perquè sobretot valoro la proximitat de l'entorn i de les persones. El fet d'educar no rau sols en l'escola, nosaltres només en som una petita part que, si bé és important, necessita l'entorn per ser entesa en el seu concepte més ampli.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els reptes educatius del segle XXI per una mestra que comença
D'una banda, l'escola segueix sent la institució per excellència per educar els nostres ciutadans i ciutadanes. D'altra banda, sembla que la situació sociopolítica i econòmica està canviant, i el sistema educatiu se'n ressent. Necessitarem aturar-nos, analitzar, reflexionar i establir uns reptes pedagògics que ens permetin construir l'escola que volem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les cinc ces
Si, quan parlem d'un món més sostenible, de seguida ens vénen al cap «les tres erres» (reduir, reutilitzar i reciclar), quan parlem d'una escola més sostenible, més sana i amb més sentit, ens hauríem de referir a «les cinc ces»: comunicació, collaboració, creativitat, crítica, a més de la cinquena, sense la qual les anteriors possiblement no tindrien cap valor: compromís.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Medi ambient i energies alternatives
Una de les actuacions relacionades amb el projecte d'innovació educativa d'educació ambiental que es desenvolupa a l'institut Badalona VII ha estat l'elaboració d'un treball de síntesi adreçat a l'alumnat de segon d'ESO. Aquest treball de síntesi, dissenyat en format web, té com a objectius principals informar i sensibilitzar l'alumnat, com també fomentar-ne la capacitat crítica en relació amb temes com ara els recursos naturals, la contaminació, el medi ambient, el desenvolupament sostenible, els recursos energètics i el canvi climàtic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La música com a recurs per a ensenyar llengua (estrangera)
La música ofereix moltes possibilitats per realitzar el treball interdisciplinari, però sovint, a l'escola, només s'hi utilitzen les cançons. En aquest article, hi presentem una proposta d'abast europeu que vol fer explícits i impulsar els recursos que ofereix l'àrea de música per a l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües estrangeres. El treball collaboratiu entre mestres de totes dues especialitats esdevindrà imprescindible per establir veritables connexions entre aquestes matèries.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Treballem les emocions a l'escola
L'escola és el lloc idoni per treballar les emocions i els sentiments. Allí, els alumnes i les alumnes hi passen la majoria de les hores i hi comproven que cada persona és única, diferent i irrepetible. També s'adonen que no tots els nens i nenes reaccionen igual a un comentari que a un altre, que no tots s'expressen igual ni els afecten les coses de la mateixa manera.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jordi Cots Moner "Cal potenciar l'escolta dels infants"
A la nostra societat actual, facilitem que els infants siguin infants?, els sobreprotegim?, els deixem indefensos davant les pantalles?, els dediquem prou temps?, els acompanyem?, els escoltem?, els ajudem perquè se'n surtin a l'escola, o els exigim que se'n surtin?... De tot això, en parlem amb en Jordi Cots, expert en l'escolta de les necessitats i els drets dels infants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Habitar l'aula des de les intencionalitats i els significats
Plantegem algunes reflexions com a marc teòric de referència per poder interpretar, de manera situada i compartida, algunes actuacions que poden respondre aquests interrogants: «Com emergeixen, s'expressen, es negocien i es comparteixen els interessos de l'alumnat?», «Com es pot potenciar la intercomunicació de les percepcions personals sobre el que experimentem, el que vivim, el que sentim per apropiar-nos-en i enriquir-nos els uns als altres?».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'aprenentatge productiu, l'aprenentatge a través de l'experiència
L'aprenentatge productiu és un model educatiu basat en els conceptes pedagògics del currículum individual i de l'aprenentatge a través de l'activitat, que defensa el paper protagonista de l'alumnat en el procés d'aprenentatge. La metodologia aplicada li ofereix un escenari en el qual pot desenvolupar la seva capacitat de participació social i d'incidència en l'entorn proper, més enllà de les quatre parets de l'escola, i facilita així l'accés al mercat de treball i a nous nivells de producció intellectual i cultural.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conversar per comprendre
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jocs cooperatius i abordatge positiu del conflicte
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Teatre de pares i mares
L'escola Brasil, de Barcelona, situada a la perifèria de la ciutat, a tocar de Sant Adrià de Besós, ha organitzat un grup de teatre de pares i mares que s'està convertint en una companyia estable. Una companyia que obre les portes a les famílies d'educació infantil i primer cicle de primària, amb una convocatòria cada vegada que es vol preparar una funció nova. Pocs assajos i una data concreta de representació perquè tothom es pugui organitzar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La gasela Thomson i la tortuga Tabasco
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llegir per a reconèixer-nos
Aprendre a llegir representa un dels reptes més importants de la tasca educativa a l'escola i es fa mitjançant un procés que poques vegades ens deturem a reflexionar, però que és fonamental per arribar a un bon nivell d'adquisició de la lectura. L'article aporta unes quantes claus per a dur a terme aquesta reflexió necessària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programació d'un projecte: les bicicletes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un bon esmorzar (i dues nous a la butxaca)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòries. Notícies. Web
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cinema: El discurs del rei, una lliçó que cal considerar
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fer de mestre. Sobre les incerteses d'un ofici complex
En aquest article, hi fem una repassada a alguns dels dubtes, les acrobàcies i les urgències que, com a ensenyants i persones compromeses amb l'escola i el país, ens preocupen actualment. A la segona part, intentem definir alguns dels desigs i de les maneres d'entendre la nostra professió que són comuns i compartits pels mestres que hi ha a l'aula davant dels vint-i-cinc alumnes, cada dia.