Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Inclusió
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conscienciar en ecologia. La tasca del docent en ciències socials
En aquest article d'opinió, José Antonio Mérida Donoso reflexiona sobre el fet que l'educador s'ha d'implicar en la modelació d’una cultura de sostenibilitat i mediar entre les noves generacions i el medi ambient.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’aprenent mitjà
Algú ha vist alguna vegada un aprenent mitjà? Podries definir l’aprenent mitjà? La «normalització» és un principi defensat i proposat a la normativa vigent. Normalitzar significa ‘fer normal’, ‘aconseguir que qui no és aprenent mitjà en sigui’.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Kepa Juaristi: «Al CEIP Artatse HLHI intentem construir des de l’educació amb majúscules».
Conversar amb Kepa Juaristi és parlar sobre el CEIP Artatse HLHI. I és que aquest jove de 37 anys està molt orgullós del centre que dirigeix des del curs passat i on treballa des de fa 13 anys.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Itineraris d’ensenyament de les matemàtiques a l’educació primària
Es presenta una visió de l’ensenyament de les matemàtiques a l’educació primària a partir d’itineraris didàctics entesos com una seqüència d’ensenyament intencionada que contempla tres nivells, des de l’aspecte concret fins al simbòlic: un primer nivell d’ensenyament en contextos informals (situacions de la vida quotidiana, materials manipulatius i jocs); un segon nivell d’ensenyament en contextos intermedis (recursos literaris i entorns tecnològics), i un tercer nivell d’ensenyament en contextos formals (recursos gràfics).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Treballem els nombres decimals amb reglets
En tots els nivells educatius és essencial treballar amb material per visualitzar, comparar i realitzar petites investigacions. Els reglets ens permeten entendre els nombres decimals, saber què representen i agilitzar-ne els càlculs. Amb jocs i propostes didàctiques, en aquest article s’ofereixen pautes per introduir conceptes nous a partir de cicle mitjà.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bee-bot per a l’aprenentatge de la numeració
Al llarg dels darrers anys s’ha introduït la robòtica com a recurs per ensenyar continguts relacionats amb les matemàtiques i la resolució de problemes. Presentem una proposta didàctica amb el robot Bee-bot, en la qual es descriu un itinerari de tasques per treballar els primers conceptes numèrics en base al comptatge, el model de la recta numèrica i les operacions aritmètiques bàsiques de la suma i la resta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projectem les mates: alguns recursos per provocar converses
Fer emergir dins de l’aula les diferents dimensions de la competència matemàtica requereix canviar dinàmiques. Al bloc de numeració i càlcul ja no es tracta només de manipular, de representar, de fer operacions aritmètiques o de resoldre problemes, sinó que també és fonamental provocar moments de converses entre l’alumnat, d’intercanvi d’idees i d’estratègies. Els recursos gràfics poden ser un bon aliat per aconseguir-ho.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comunitats de pràctica i centres educatius: podem compartir maneres de treballar?
L’escola Jaume Miret, de Soses, ha endegat una comunitat de pràctica amb l’objectiu de crear un espai de reflexió i debat on es puguin compartir els interessos, les preocupacions i els problemes que sorgeixin en el procés de transformació del centre. El fet de tractar-se d’una comunitat de pràctica integrada per l’equip directiu i el claustre de mestres del centre facilita que aquesta adopti unes característiques particulars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del voluntariat a l’aprenentatge servei
L’aprenentatge servei (ApS) és una proposta metodològica integral que permet abordar de manera simultània les necessitats acadèmiques i les de la comunitat. Fa anys que se’n desenvolupen moltes experiències. A través d’aquest article es dona a conèixer al lector el compromís adoptat per una comunitat educativa i s’ofereix l’oportunitat a uns altres centres i a uns altres docents de reproduir l’experiència en el seu context.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències per a l’estudi de les fases del cicle de l’aigua
En aquest article es descriu l’experiència duta a terme amb una colla de nenes i nens de primer d’educació primària, al llarg de la qual es va realitzar un treball d’indagació sobre els processos d’evaporació i condensació dintre del context del cicle de l’aigua. Per fer-ho, es van plantejar dues activitats mitjançant les quals, a través d’una pregunta guia, s’instava l’alumnat a observar les evidències aportades sobre el moviment de l’aigua dintre d’un dispositiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Xavier López: «Vam començar per saber qui som, per escoltar-nos»
L’escola Octavio Paz, situada al barri de Navas de Barcelona, és un d’aquells llocs on una recupera de sobte l’esperança per un món millor. L’aposta constant del seu equip per fer de l’escola un temps i un lloc d’aprenentatge real, significatiu i de transformació social ha convertit el centre en un indret que ofereix als infants i a les seves famílies les millors oportunitats per créixer i conèixer el món. Compartim una tarda amb el seu director, Xavier López, que amb una mirada plena d’il·lusió, coneixements i optimisme ens acompanya a endinsar-nos en la vida del centre i a compartir la gran transformació que ha suposat aquest projecte per al centre mateix i per al barri.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escoles inclusives. Escoles en moviment
L’article introdueix el tema d’aquest curs: l’educació inclusiva. Ens presenta el marc teòric que argumenta les múltiples i diverses pràctiques d’escoles que han començat a caminar cap a la inclusió. En les seves polítiques, en les seves pràctiques i/o en les seves cultures. Un camí encetat per molts centres docents que ens acosta als pressupòsits de l’educació del segle xxi en un paradigma inclusiu i transformador.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què és pensar?
Inici d’any acadèmic a primer de primària. Primer dia de filosofia. La mestra explica que, al llarg del curs, cada setmana faran una activitat per aprendre a pensar millor. Ella ja sap que els infants pensen, però considera que sempre se’n pot aprendre més, com a tocar el piano o a ballar. Per això, abans de començar, vol saber què creuen que és pensar. Fa una ronda ràpida…
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El contacte físic en l'educació
Una de les necessitats bàsiques de l’ésser humà és la necessitat de pertinença, de saber que pertanyem a un grup i que se’ns reconeix com a membres de ple dret. La família és el primer grup que satisfà aquesta necessitat (amb diferències àmplies segons de quin tipus de família es tracti). Després, l’escola, l’institut, la universitat, són grups nous. Com més pugui el grup transmetre un sentit de pertinença, més es cohesionarà i aconseguirà motivar els seus membres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Noves possibilitats amb la realitat augmentada
Starclass és un projecte integral ludificat realitzat al CEIP Ciudad de Badajoz que persegueix l’objectiu de motivar i millorar la competència lingüística basant-nos en l’ús de tecnologies com ara la realitat augmentada, els vídeos inversos i l’aprenentatge cooperatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les paraules volen, l’escrit roman
L’escriptura creativa ofereix l’oportunitat d’inventar i de sorprendre les altres persones amb relats imaginats. La invenció de secrets envoltats de màgia i de misteri és un bon recurs i ajuda a despertar l’espurna que fa lliscar el llapis sobre el paper, suaument.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Geometria 3.0
Geometria 3.0 és un projecte que treballa la competència matemàtica a través del llenguatge de programació Scratch 3.0 en una interfície on l’alumnat ha de dissenyar, mesurar i crear produccions matemàtiques diverses. Es proposa que els infants assoleixin la competència amb el suport d’eines digitals, que són més motivadores per a ells. S’aprofita la magnitud d’aquest programa per treballar l’àrea de matemàtiques de manera transversal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material complementari per al professorat: Geometria 3.0
Geometria 3.0 és un projecte que treballa la competència matemàtica a través del llenguatge de programació Scratch 3.0 en una interfície on l’alumnat ha de dissenyar, mesurar i crear produccions matemàtiques diverses. Es proposa que els infants assoleixin la competència amb el suport d’eines digitals, que són més motivadores per a ells. S’aprofita la magnitud d’aquest programa per treballar l’àrea de matemàtiques de manera transversal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Manual de guerrilla urbana. Propostes de rebel·lió
El 20 de novembre d’aquest any 2019 se celebraran els trenta anys de la Convenció sobre els Drets de l’Infant, adoptada per l’Assemblea General de les Nacions Unides. Des de Graó hem volgut fer un reconeixement a l’esdeveniment impulsant la participació de les escoles per aprofundir i visibilitzar la veu de les nenes i dels nens en el coneixement i la defensa dels seus drets.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Inici de curs. Respostes saludables
Sabem que hi ha accions que funcionen. Volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòria. El racó digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.