Una de les dimensions que subjau en tota la dinàmica organitzativa és la de gènere. La institució escolar està integrada per homes i dones, alumnes, pares i mares.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una de les dimensions que subjau en tota la dinàmica organitzativa és la de gènere. La institució escolar està integrada per homes i dones, alumnes, pares i mares.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
La presentació qüestiona l'enfocament formalista tradicional en l'anàlisi de l'organització escolar, subratllant la necessitat d'observar el que ocorre "entre bastidors". Es destaca la influència del gènere en les estructures, relacions i dinàmiques escolars, revelant desigualtats invisibles però persistents. L'escola, com a institució social, reprodueix estructures patriarcals que impedeixen la coeducació real. La reflexió crítica i l'acció conjunta d'homes i dones són essencials per transformar aquestes dinàmiques cap a una convivència justa, lliure i igualitària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La transmisión de modelos sexistas en la escuela
L'escola contribueix activament a la transmissió de models sexistes mitjançant continguts curriculars, estereotips, invisibilització de les dones i el currículum ocult. La família, els mitjans i el professorat reforcen rols de gènere que limiten les opcions vitals i professionals de nenes i nens. És urgent replantejar el currículum, la formació docent i les polítiques educatives des de la diferència sexual, promovent una educació crítica, inclusiva i alliberadora que reconegui i valori l'aportació femenina en tots els àmbits socials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tiempos y espacios para la coeducación
La coeducació no es pot reduir a l'ensenyament mixt; requereix transformar temps, espais i relacions per superar l'educació sexista. L'escola reflecteix i reprodueix desigualtats de gènere mitjançant el currículum ocult, la distribució del temps, els rols del professorat i l’ús dels espais. Es proposa una educació basada en cooperació, justícia i subjectivitat, capaç de neutralitzar estereotips, promoure la coresponsabilitat i combatre la violència estructural. La coeducació s’ha de programar de manera intencionada i avaluar-se com a eix fonamental del canvi democràtic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Yo tengo que hacer la cena. La mujer y el gobierno de los centros escolares
Tot i la forta feminització del professorat, les dones accedeixen menys als càrrecs directius per múltiples factors culturals, socials i institucionals. La doble jornada, els estereotips de gènere, l’autoexclusió i una cultura organitzativa androcèntrica en dificulten l’accés. La direcció femenina podria aportar estils més cooperatius, sensibles i transformadors. Cal reconèixer el valor d’aquest lideratge, promoure el canvi cultural i visibilitzar experiències que contribueixin a una escola més equitativa i democràtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación sentimental. Una carencia en el sistema educativo
L'autora proposa una educació sentimental que reconegui el paper central dels afectes en la formació integral de l'alumnat. Critica el biaix racionalista de l'escola, que desatén el desenvolupament emocional, i defensa una educació afectivosexual des d’una perspectiva crítica i coeducadora. Es presenten les bases d’una proposta didàctica basada en la reflexió, la construcció de la identitat i la revisió d’estereotips de gènere. L’experiència educativa descrita mostra l’impacte positiu d’un enfocament integrador, compromès amb el canvi social i la igualtat, que apel·la al desig de viure la pròpia vida amb llibertat i responsabilitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Violencia y diferencia sexual en la escuela
Aquest capítol aborda la violència en el context escolar des de la diferència sexual, entenent que l’arrel de moltes formes de violència és la negació de l’altre com a subjecte legítim. La socialització patriarcal reforça un model de masculinitat basat en la força i el domini, encara present a l’escola i en les relacions entre alumnat, professorat i famílies. Davant d’aquest model, es proposa transformar les relacions educatives mitjançant una autoritat basada en el reconeixement, el diàleg i la mediació. La prevenció de la violència passa per cuidar les relacions, visibilitzar les experiències femenines i apostar per una educació basada en el respecte a la diversitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las madres en la educación, una voz siempre presente pero, ¿reconocida?
La participació de les mares en l’educació ha estat constant però poc reconeguda, marcada per estereotips de gènere i desigualtats estructurals. Les polítiques d’igualtat d’oportunitats han millorat l’accés de moltes dones al sistema educatiu, però encara persisteixen barreres vinculades a la classe social, l’ocupació, la formació i la violència de gènere. La implicació educativa de les mares es dona des de múltiples rols: com a alumnes, treballadores, cuidadores i ciutadanes. Cal revisar el currículum, les estructures escolars i les polítiques públiques des d’una perspectiva feminista i crítica que reconegui la diversitat d’experiències maternes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mujeres y hombres para el siglo XXI: El sexismo en los libros de texto
L’anàlisi dels llibres de text d’ESO revela una representació sexista persistent: hi predominen els personatges masculins, tant de manera explícita com en forma de masculí genèric, mentre que les dones hi són escasses, anònimes i associades a ocupacions de poc prestigi. Aquesta desigualtat simbòlica reprodueix estereotips i jerarquies patriarcals, invisibilitzant l’aportació femenina a la cultura, la ciència o la política. Els continguts i exemples reforcen models tradicionals de gènere que limiten la identificació i les aspiracions de l’alumnat, perpetuant una educació esbiaixada que reclama una revisió profunda i coeducativa del material escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El envejecimiento del profesorado en las organizaciones educativas. Matices a través del género
L’envelliment del professorat és un procés complex influït per factors personals, socials i organitzatius. Aquest estudi analitza com el gènere introdueix matisos rellevants: les professores, a més de la tasca professional, solen assumir responsabilitats domèstiques que agreugen el desgast. A nivell institucional, el professorat pateix pressions burocràtiques, pèrdua d’autonomia i manca de suport davant els conflictes escolars, fet que incrementa la sensació de cansament. Malgrat alguns avenços en igualtat, persisteixen desigualtats estructurals. Envelliment i gènere s’entrellacen en un sistema que encara reprodueix rols tradicionals i exigeix canvis coeducatius profunds.