Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre presenta un panorama complet d'un curs escolar de nens i nenes de 2 a 3 anys a l'escola infantil. Un recorregut al llarg dels moments més significatius i rellevants del curs centrant la mirada especialment en l'educació en valors.
Aquest llibre presenta un panorama complet d'un curs escolar de nens i nenes de 2 a 3 anys a l'escola infantil. Un recorregut al llarg dels moments més significatius i rellevants del curs centrant la mirada especialment en l'educació en valors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducció
L'escola bressol acull els infants en una etapa clau del desenvolupament, on tot el que passa té una intencionalitat educativa. L'equip docent crea un ambient segur, càlid i estimulant, en què l’alumnat aprèn jugant, participant i convivint. La planificació és flexible, adaptada a cada grup, i afavoreix l’autonomia, la socialització i el desenvolupament de valors. El vincle emocional entre educadora i alumnat és fonamental, així com l'acompanyament en les relacions amb els iguals. La vida quotidiana esdevé un espai privilegiat per a la transmissió de valors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La cultura moral de una escuela infantil
La cultura moral de l’escola infantil es construeix a partir de quatre àmbits: l’autonomia, la socialització, la convivència i els temes de valor. Cada un implica pràctiques educatives orientades a formar subjectes capaços d’actuar amb responsabilitat, respectar normes, conviure amb empatia i assumir valors compartits. Aquests eixos han d’estar reflectits en el projecte educatiu del centre i formar part de la planificació i de la vida quotidiana, reforçant un entorn coherent i significatiu per a tota la comunitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Empezamos un nuevo curso
El dia a dia d’una classe a l’escola bressol 0-3 està marcat per una planificació que combina rutina, autonomia i valors. Des de l’adaptació inicial fins a la celebració de festes com la Castanyada, s’acompanya emocionalment els infants, afavorint el vincle amb el grup i l’espai. L’entorn i les activitats estan dissenyats amb intencionalitat educativa. Elements com la mascota o els materials naturals reforcen el sentit de pertinença, el respecte mutu i la convivència en comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La vida cotidiana
La vida quotidiana a l’escola bressol s’organitza mitjançant rutines que ofereixen estabilitat i confiança, tot i que cada dia és diferent i flexible. Les entrades, els àpats, el descans o el berenar són moments clau on es treballen valors com l’autonomia, la cura o la cooperació. Les educadores acompanyen emocionalment cada infant, afavorint la socialització i l’aprenentatge moral en situacions quotidianes. A més, el vincle amb les famílies i una comunicació propera reforcen el clima de confiança, essencial per al desenvolupament personal dels infants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cosas que aprendemos
Les activitats a l’escola bressol 0-3 tenen una intencionalitat pedagògica clara i busquen desenvolupar competències a través d’experiències variades. Des de tallers amb plastilina o sucs de taronja fins a propostes en ambients oberts, es potencien aprenentatges com la psicomotricitat, l’autoregulació o el raonament lògic. Cada activitat és una ocasió per treballar valors com l’empatia, la cooperació o la justícia. També destaquen els moments musicals i les festes, que afavoreixen la cohesió del grup i la relació amb les famílies, reforçant el sentiment de comunitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Clases de educación en valores
L’educació en valors en l’etapa 0-3 es construeix a partir de trobades entre iguals, en què sorgeixen conflictes o situacions que requereixen regulació. Les educadores intervenen per transformar aquestes vivències en oportunitats d’aprenentatge moral. El dia a dia és ple de moments que afavoreixen el desenvolupament de valors com la justícia, el respecte, l’empatia o la cura del medi. Les normes, els jocs simbòlics, les situacions imprevistes o els contes són eines pedagògiques que permeten treballar els valors de manera vivencial, significativa i contextualitzada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Emociones y relación
Les emocions estan estretament relacionades amb el desenvolupament moral, ja que influeixen en les conductes dels infants. Les educadores tenen un paper fonamental ajudant-los a identificar i regular les emocions mitjançant el joc, el llenguatge i les rutines diàries. Activitats com el canvi de bolquer, el balancí o posar-se les sabates esdevenen experiències de valor que fomenten l’empatia, la cura mútua, l’autonomia i la col·laboració. L’escola bressol proporciona contextos quotidi
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Y llegó el final de curso
El final de curs a l’escola bressol 0-3 representa un moment clau de transició emocional i desenvolupament moral. Activitats com els aniversaris, les sortides escolars, la mascota o el procés de deixar el bolquer reforcen el sentiment de pertinença, l’autonomia i la identitat de grup. Les educadores preparen comiats significatius que permeten tancar l’etapa viscuda, anticipar el canvi i acompanyar infants i famílies. Tot plegat esdevé una oportunitat educativa que enforteix els vincles, la cura mútua i el creixement personal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Observar nuestra práctica para avanzar. Recursos para la práctica. A modo de síntesis final. Para saber más
La intervenció educativa davant dels conflictes morals quotidians a l’escola bressol 0-3 requereix observació, reflexió i acompanyament. Les educadores tenen un paper clau en la regulació moral, oferint eines als infants per gestionar les seves relacions de manera autònoma. Es detallen els passos d’aquesta regulació: des de l’aproximació al conflicte, l’anàlisi dels fets i les emocions, la formulació de valors i propostes, fins a la reparació i reconciliació. A més, es proposen recursos per consolidar una cultura moral compartida al centre i fomentar els valors a tots els espais i moments del dia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas