El llibre pretén incorporar un enfocament d'ensenyament proactiu i crític que aconsegueixi despertar l'interès entre l'alumnat per aprendre ciències per comprendre com podem canviar la nostra relació amb el planeta i actuar en conseqüència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llibre pretén incorporar un enfocament d'ensenyament proactiu i crític que aconsegueixi despertar l'interès entre l'alumnat per aprendre ciències per comprendre com podem canviar la nostra relació amb el planeta i actuar en conseqüència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimientos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
La introducció destaca la importància d'ensenyar ciències desenvolupant pensament crític i científic. El llibre, alineat amb el nou currículum de ciències de secundària, presenta onze capítols amb propostes didàctiques que aborden problemes sistèmics i urgents relacionats amb la salut humana i ambiental. Aquestes propostes integren enfocaments com «una sola salut», disseny STEM i perspectiva històrica, promovent un ensenyament de ciències rellevant i crítica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensamiento sistémico y acción crítica frente a problemas sociocientíficos urgentes
El capítol aborda l'ensenyament de ciències mitjançant el desenvolupament del pensament científic, crític i sistèmic. Destaca la importància d'enfrontar problemes sociocientífics urgents, com el canvi climàtic, amb un enfocament que integra pràctiques científiques i competències STEM. S'emfatitza en l'acció crítica i la responsabilitat ciutadana, proposant estratègies didàctiques per formar estudiants capaços de prendre decisions informades i responsables.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensar de forma global para actuar frente a problemas de salud como la COVID-19
El capítol introdueix l'enfocament «una sola salut» per abordar problemes com epidèmies i pandèmies, emfatitzant en la interconnexió entre la salut humana, animal i ambiental. Presenta activitats didàctiques per a estudiants de secundària, promovent el pensament sistèmic i crític. Les activitats inclouen l'anàlisi de casos reals, l'elaboració de mapes conceptuals i la creació de programes de ràdio per informar i combatre desinformació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La química nos ayuda con los golpes. Diseñando una bolsa de frío instantáneo
El capítol descriu una proposta didàctica en la qual estudiants de 4t d'ESO dissenyen una bossa de fred instantani, explorant conceptes de termoquímica i fomentant el pensament crític i STEM. A través de sis fases, els estudiants preparen dissolucions, dissenyen i construeixen prototips i avaluen la seva eficàcia. L'activitat busca connectar el coneixement científic amb aplicacions pràctiques quotidianes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Redescubriendo el pasado, innovando el futuro
El capítol presenta una proposta didàctica per a estudiants d'ESO centrada en l'anàlisi d'avanços científics en energia a través de la història. Els estudiants investiguen la màquina de vapor, la llum elèctrica i la fissió nuclear, relacionant-les amb factors sociocientífics. Després apliquen aquests coneixements per proposar solucions a la crisi energètica actual, promovent el pensament crític i sistèmic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué pasaría si…?: la importancia de los polinizadores desde una perspectiva STEM
Aquest capítol aborda la importància dels pol·linitzadors des d'una perspectiva STEM, enfocar-se en la pèrdua d'abelles. La proposta didàctica inclou vuit sessions que combinen l'estudi anatòmic de les abelles, el seu paper en l'ecosistema i l'impacte ambiental del seu declivi. Utilitza eines com la realitat augmentada i Minecraft: Education Edition per fomentar l'aprenentatge actiu i crític.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desde las orcas hasta la vida marina en suspensión. Promover la cultura oceánica
El capítol presenta una proposta didàctica per a promoure la cultura oceànica (CO) en estudiants de batxillerat, en el marc de la «Dècada de les ciències dels oceans per al desenvolupament sostenible». A través d'activitats que van des de l'estudi de les orques fins a la vida marina en suspensió, els estudiants desenvolupen un pensament crític i sistèmic, comprenent la interconnexió entre els oceans i la vida humana, i abordant temes com la contaminació per plàstics i microplàstics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En búsqueda del compuesto para paliar los síntomas de una enfermedad rara
El capítol presenta una proposta didàctica en la qual estudiants investiguen l'eficàcia de tractaments per a les crisis epilèptiques associades a la malaltia de Niemann-Pick usant el peix zebra. A través de tasques pràctiques i debats, els estudiants avaluen fàrmacs com el clonazepam i compostos homeopàtics, desenvolupant pensament crític i habilitats de recerca científica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo afecta lo que comemos al planeta? Diseñando una oferta gastronómica sostenible
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dando vida. Trabajar en el aula la donación y el trasplante de órganos
Aquest capítol presenta una proposta educativa per treballar la donació i el trasplantament d'òrgans a l'aula. A través de metodologies com l'aula invertida i l'aprenentatge basat en projectes, els estudiants desenvolupen el pensament crític i la pràctica científica. Les activitats inclouen la creació d'infografies, la resolució de casos reals i campanyes de sensibilització per a la comunitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo analizamos críticamente el impacto humano en la ría?