La acogida a las familias
Del que dic i penso que faig… al que en realitat faig. Del que diem fer en equip… i fem. De fer sense pensar… a pensar el quefer.
¿Aquí jugamos y allí aprendemos? Una educación infantil que lo tenga todo
En una escola bressol d’Edimburg, les paraules d’una nena de quatre anys reflecteixen la distància aparent entre el joc i l’aprenentatge: «Aquí juguem, i allà (educació primària) aprenem». Entendre l’escola bressol com un espai en què l’aprenentatge «no és necessari» mentre «ens ho passem bé» desaprofita el seu potencial transformador per assegurar els màxims aprenentatges en un ambient segur i inclusiu, on es juga i s’aprèn.
Herminia Piñón, coordinadora de A Galiña Azul: «Soy educadora de profesión y vocación porque educar es la base de la vida en comunidad»
La gallina blava és un cant a la diversitat. És la història d’una gallina blava amb plomes vermelles, rara, que pon ous de colors i ni tan sols escataina com les altres. El títol d’aquest conte del gallec Carlos Casares també és el nom de la xarxa pública d’escoles bressol (de zero a tres anys) de Galícia, «creada per formar des del bressol ciutadans lliurepensadors».
¿Cómo entendemos el trabajo por proyectos en la etapa infantil?
Plantejar les situacions d’aprenentatge a l’escola infantil a partir dels interessos de les criatures o dels reptes plantejats pel professorat pot significar utilitzar diferents punts de partida per a un mateix fi: l’aprenentatge significatiu i autèntic.
¿Soy mayor porque soy más alto?
A la classe de P4 hi tenim un bon embolic. No entenem com pot ser que el Marc sigui el més petit de la classe (perquè sabem que és del desembre), però, com bé diu ell, no és el més baixet. Haurem de buscar el sistema per trobar-hi solució. Després de molt parlar, creiem que necessitem mesurar-nos i saber també el dia del nostre naixement per ordenar-nos bé.
La sombra del árbol
Quan es parla de projectes i d’educació infantil de vegades es pot caure en el parany de fer servir les mateixes paraules per parlar de coses diferents. Per això ens sembla que el primer que convé és compartir els significats del que com a equip entenem quan parlem de projecte.
Con las famílias: Las familias en el trabajo por proyectos: complicidad y colaboración
Pistas para la evaluación: La documentación: un instrumento de evaluación y de investigación
Recursos para la práctica: Un marco fértil para mirar el mundo. Recursos basales y recursos circunstanciales para las aventuras de aprendizaje
Para redondear: Abrir interrogantes y nuevos espacios de reflexión en torno a los proyectos
Carta a una maestra que se estrena en la escuela
Mari Carmen Díaz Navarro, amb quaranta-sis anys d'ofici, s'adreça a tu, mestra, mestre, que enguany t'estrenes en aquests quefers de la docència i t'enfrontes per primera vegada a una classe. Pors, inseguretats, emocions diverses t'acompanyen aquests dies. Emprens un ofici meravellosament complex i esperançador. Feliç caminar per l'ésseri i el ser a l'escola.
El coste de la crianza en 2022
L’article ofereix una quantificació del cost de la criança en les diferents franges d’edat dels nens i nenes a Espanya. S’examinen els canvis del cistell de productes necessaris per a la criança, així com els seus preus, especialment arran de l’encariment de béns i serveis –alguns fonamentals per a la criança de nens i nenes– els darrers mesos. A la llum dels resultats, es conclou la necessitat de més nivells de suport públic a la criança, específicament en la forma de prestacions.
¿Y ahora qué? De la formación incial a la práctica real
No sé per què, sempre que em preguntaven pel meu àmbit professional jo contestava «He estudiat Magisteri», reservant el «Soc mestra» per quan tingués els peus a l’aula. El cas és que van passar uns quants anys fins que ho vaig aconseguir. Durant tot aquest temps em vaig continuar formant i la meva vida professional sempre ha estat en contacte amb la infància. De cop i volta, i per poc probable que pugui semblar, vaig tenir la sort d’obtenir la meva plaça com a mestra sense haver treballat prèviament en una escola. I allà em vaig veure, sense interioritzar-ho i al capdavant d’una responsabilitat tremenda. Ara què?
Las personas que aprenden se autorregulan
L’autoregulació metacognitiva, que se centra a estimular que l’alumnat prengui decisions al llarg del seu procés d’aprenentatge orientades a superar errors i dificultats, millora tant el seu nivell en l’assoliment dels sabers com en el desenvolupament de les seves capacitats per continuar aprenent.
La evidencia en la práctica: Las personas que aprenden se autorregulan. La autorregulación, cuanto antes, mejor
Des de ben menuts, els infants van aprenent a autoregular-se mitjançant la compartició d’objectius i de criteris d’avaluació sobre la participació en una conversa.
Cuando el hielo se funde
Som part del problema, però també som part de la solució. Hem de replantejar-nos el nostre model econòmic i el nostre estil de vida, basat en el creixent consum d'energia procedent dels combustibles fòssils. Tenim l'oportunitat d'actuar i també la capacitat de fer-ho, canviant la manera de viure. Encara som a temps.
Truman, el extraordinario viaje de una tortuga
La presència d’animals a l’aula és bona per als infants, perquè millora les interaccions entre ells, atès que permet que en comparteixin la cura, l’alimentació o la preocupació. També millora les relacions, la comunicació i la confiança entre les criatures i brinda suport emocional als nens i nenes que pateixen dificultats socials.
La estela de...: Jeanne Chall, una pionera de la alfabetización
Compartimos: rincón digital: Blog de la OMEP: Derechos desde el principio
Cuentos: Pero, ¿por qué no avanzan?
Cuentos: Pulga busca perro
Septiembre: vuelta a las prisas