Còmics: Una porta a la lectura i escriptura

Sobre el tema dels còmics, podem apreciar una paradoxa interessant: A molts nens i nenes els entusiasmen, els col·leccionen, els intercanvien entre ells… però l’ús que es fa d’aquest recurs als centres encara és molt limitat. Tal com comenta Jaume Centelles (2022), això es deu principalment a dos motius: l’absència d’una biblioteca escolar dotada d’aquests materials i el poc ús educatiu que encara els donen els docents.

Aquesta contradicció ens planteja interrogants sobre el potencial dels còmics per provocar emocions i proporcionar aprenentatges significatius en diversos àmbits com l’art, la història o la lectura. A més, com ens mostren diferents experiències i bones pràctiques sobre el seu ús (al final de l’article us en compartim algunes) els còmics poden tenir un paper fonamental com una fantàstica porta cap a la lectura i escriptura en diversos idiomes, representar visualment diversos temes com ara fets històrics, així com per al desenvolupament de la seva imaginació i creativitat si els animem a ells i elles mateixos a crear-los, passant així de ser una simple forma d’entreteniment “per a nens” (i no tan nens), a convertir-se en una valuosa eina educativa .

Si us interessa aquest tema, a continuació podeu trobar recopilades algunes recomanacions d’articles que plantegen aquest tema i ens ofereixen a més propostes per treballar amb els còmics a les aules:

És hora de reconèixer el seu valor pedagògic i aprofitar-ne el potencial per fomentar l’amor per la lectura en les noves generacions.