La intel·ligència artificial: una eina al servei del professorat

Foto Azu 1 1 1

Azucena Vázquez Gutiérrez. Docent i doctora en e-learning. Directora de Transformació Digital a Escuela21. Coordinadora de la SX3Academy a 3cat.

Jrplanas


Josep Ramon Planas. Biòleg i enginyer en informàtica de gestió. Responsable de la plataforma educativa dEscuela21.

Com podem definir la intel·ligència artificial?

Podem entendre la IA com «aquells sistemes que tenen la capacitat de processar dades i informació d’una manera que s’assembla a un comportament intel·ligent i que, normalment, inclou aspectes de raonament, aprenentatge, percepció, predicció, planificació o control» (UNESCO, 2021, p. 10). Dit amb altres paraules, la IA és aquell conjunt de tecnologies que són capaces de realitzar accions que clàssicament es consideraven exclusivament humanes.

Aquestes tecnologies s’han anat desenvolupant durant molts anys però el salt espectacular que s’ha fet al llarg dels darrers anys, i inclús els darrers mesos, ha estat determinat per la triangulació de diversos factors: l’existència de grans quantitats de dades, el desenvolupament de computacions amb prestacions molt avançades (Torres, 2023) i la col·laboració entre el món científic amb l’empresarial (Kelley, 2017).

En aquest sentit, la IA s’ha anat instaurant en la nostra vida sense gairebé adonar-nos-en. Per exemple, hi és present quan cerquem una ruta, quan consultem les recomanacions de les xarxes socials o de les plataformes audiovisuals, o quan fem servir eines de traducció lingüística. D’aquesta manera, la IA s’ha involucrat en tots els àmbits del nostre dia a dia, i l’àmbit educatiu no és una excepció.

I com es pot aplicar la intel·ligència artificial en educació?

Per exemple, la intel·ligència artificial generativa ens permet crear contingut a través d’unes instruccions que anomenem prompts, entesos com aquelles indicacions que donem a la IA perquè generi allò que nosaltres desitgem. Sabíeu que existeix una disciplina informàtica que es dedica a que puguem relacionar-nos amb els sistemes informàtics a través de les llengües naturals o humanes? Els avenços en aquest camp han suposat trencar barreres d’accés, ja que no cal saber codis de programació per utilitzar les tecnologies que es presentaran a continuació.

Així doncs, tot seguit, es mostraran algunes eines d’IA que poden ser d’utilitat per al professorat a l’hora de dissenyar processos educatius o de crear recursos per a l’aula:

  • Creació de contingut en format text amb eines d’intel·ligència artificial generativa text-text com ChatGPT, Google Bard, BingChat o Perplexity. Per exemple, podem demanar a la IA que ens generi una rúbrica d’avaluació, a partir del prompt següent:

«Fes-me una rúbrica d’avaluació sobre la creació d’una infografia del Pla de Comunicació d’un centre escolar. La rúbrica ha de tenir cinc columnes. A la primera columna han d’aparèixer els aspectes a avaluar. Els aspectes a avaluar són: disseny (equilibri entre els textos i les imatges), estructura (presentació de la informació clara i concisa) i contingut (qualitat de les accions del Pla de Comunicació presentades a la comunitat educativa). Les quatre següents es refereixen als nivells de consecució (expert, avançat, aprenent i novell)».

I el resultat és aquest:


Exemple Rubrica

Cal tenir en compte que allò que generin aquestes eines ens servirà com a punt de partida, per no començar des de zero, però sempre caldrà que es supervisi tot per garantir-ne l’adequació (per exemple, a la rúbrica generada podem trobar algun error ortogràfic). A més, aquests sistemes es basen en la probabilitat i poden generar dades que no siguin verídiques. Altres propostes de creació de contingut amb IA generativa text-text poden ser el disseny de situacions d’aprenentatge, activitats o circulars per a les famílies.

            Encara que les eines d’IA poden incloure errors quan se’ls demana imatges tècniques (per exemple, en relació amb la representació de cèl·lules) poden ser molt útils a l’hora de crear recursos visuals per acompanyar el nostre material d’aula. Per exemple, aquest seria el resultat de sol·licitar «Una imatge realista del fong Amatita muscaria» a DALL-E.

Amatitia

Complementàriament, la IA també pot ser molt útil per generar imatges que mostrin situacions concretes per acompanyar un missatge que volem transmetre en un material. Per exemple, partint del prompt següent:

«Tres nens mirant cap endavant com si algú els estigués fent una fotografia. Els nens somriuen. Estan practicant la robòtica i el treball en equip. Estan a la biblioteca de l’escola.  Al fons hi ha prestatgeries plenes de llibres. La imatge ha de semblar una fotografia real».

Es genera a Leonardo.AI la imatge següent:

Leonardo Diffusion Xl Three Girls And One Boy Forward Facing A 2
  • Creació d’àudio a partir de text: Amb uppbeat.io podem fer servir la IA perquè ens ajudi a triar una llista de cançons a partir d’una descripció:
Uppbeat

Una altra possibilitat que ens ofereix Soundful és partir d’una música proporcionada per l’ordinador i generar una cançó modificant el tempo i la tonalitat:

Soundful
  • Creació de vídeos a partir de text. Actualment, és possible generar un vídeo educatiu a partir de text. L’aplicació Moovly és capaç, a partir de la descripció del que volem crear, de generar un guió, cercar clips de vídeo per a cada escena del guió, generar subtítols i afegir una locució en català. El vídeo generat podem exportar-lo per penjar-lo en qualsevol plataforma.
Moovly

Amb Runway podem generar vídeos nous a partir de text, una imatge o un altre vídeo. En general, es tracta de vídeos de quatre segons de duració, que podem anar enllaçant a un editor extern. Adobe Express ofereix aquesta mateixa funcionalitat.

Adobeexpress
  • Creació de vídeos a partir d’imatges. Actualment, és possible generar imatges en moviment a partir d’il·lustracions o fotografies. Entre les eines que ho permeten hi ha Runway, però també cal destacar Leiapix, atès que afegeix moviments de càmera i dona profunditat a imatges fixes. Podem donar vida a dibuixos fets pel nostre alumnat amb l’app Animated Drawings i utilitzar aquestes animacions per practicar l’escriptura creant històries.
  • Creació de presentacions, per exemple amb SlidesGo. En donar un tema, el to (divertit, creatiu, casual, professional o formal), el nombre de diapositives i l’idioma (no disponible encara en català) genera una proposta en segons que és totalment editable per l’usuari. Per exemple, en aquest enllaç es pot consultar el producte brut creat a partir del simple títol «Posibilidades de la IA para el profesorado».
  • Assistents d’escriptura. Entre d’altres, el corrector multilingüe ortogràfic, gramatical i d’estil Language Tool ens ajuda en la creació de textos correctes, també en català, i a través de qualsevol mitjà (textos ofimàtics o correus electrònics, entre d’altres).

Com s’ha pogut veure en l’exploració de les propostes anteriors, la IA ens pot ser molt útil per donar-nos una base sobre la qual podem avançar o per enriquir els nostres materials de recursos que donin resposta als objectius plantejats i  les necessitats concretes del nostre context i alumnat, afavorint la personalització i la inclusió.

La IA no substituirà el professorat ni competirà amb ell, més aviat la utilitzarem com un assistent, com un company de viatge que ens facilitarà la feina. Perquè, en paraules de la UNESCO (2021), si la intel·ligència artificial i la intel·ligència humana treballen juntes són més fortes que qualsevol de les dues treballant per separat. Per acabar, i com en tota revolució digital educativa, no hem d’oblidar que encara que la IA tingui el potencial de deixar-nos bocabadats, la metodologia sempre és la clau de l’èxit dels processos de transformació.

Referències bibliogràfiques

Kelley, K. (2017). Lo inevitable. Penguin Random House LLC.

Torres, J. (2023). La intel·ligència artificial explicada als humans. Plataforma Actual.

UNESCO. (2021). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137

UNESCO. (2021). Inteligencia Artificial y educación. Guía para las personas a cargo de formular políticas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379376