Una eina imprescindible per abordar la gramàtica des d'un enfocament innovador i adaptat a la realitat multilingüe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una eina imprescindible per abordar la gramàtica des d'un enfocament innovador i adaptat a la realitat multilingüe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La investigación didáctica sobre la enseñanza de la gramática
Aquest capítol, marc general del llibre, planteja les bases teòriques i metodològiques en relació amb la recerca didàctica sobre l’ensenyament de la gramàtica que abordem en el projecte Egramint («L’elaboració d’una gramàtica escolar interlingüística: cap a un ensenyament reflexiu de les llengües en contextos multilingües»). En primer lloc, situem els estudis sobre l’ensenyament de la gramàtica a les aules en relació amb els tres pols del sistema didàctic. Això suposa considerar els aprenentatges i obstacles dels estudiants, les formes d’intervenció a l’aula i les diferents concepcions de les gramàtiques pedagògiques. A continuació, abordem els plantejaments que consideren la reflexió interlingüística com un requeriment de l’educació plurilingüe i les diferents investigacions sobre l’activitat docent. Atès que la nostra proposta s’inscriu en el marc de les recerques que posen a prova models d’intervenció, expliquem el nostre model, les seqüències didàctiques de treball Egramint (SDGE), com a dispositiu d’intervenció, de formació i d’investigació, en relació amb els models que el precedeixen. Finalment, abordem els criteris metodològics generals sobre l’anàlisi de l’activitat docent, a partir dels objectius que ens proposem, centrats en la intervenció a l’aula i en la interpretació que en fan els docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La transformación de un seminario de formación en un proceso de investigación desde la acción
En aquest capítol mostrem els resultats de la col·laboració entre docents de secundària i investigadores del projecte Egramint descrivint una experiència de formació docent concebuda des de la investigació-acció. Les necessitats dels docents davant les dificultats que observaven en el seu alumnat per accedir a un saber gramatical interlingüístic van activar un procés de canvi professional fonamentat en el diàleg entre iguals, la problematització de diferents aspectes de la pràctica d’aula i l’acompanyament de les assessores del projecte. D’aquesta manera, els docents es van convertir en professionals reflexius que van establir vincles entre la teoria i la pràctica, van donar un nou sentit a les situacions experimentades i van crear coneixement didàctic a partir de l’anàlisi de les seues actuacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una secuencia didáctica de gramática Egramint (SDGE) en el Ámbito Lingüístico y Social de 1.º de ESO: hacia el tratamiento integrado de lenguas (TIL)
La implementació de la seqüència didàctica de gramàtica del projecte Egramint (SDGE), «L’expressió de l’obligació en textos instructius: les receptes de cuina en un grup de 1r d’ESO», ens ha permés observar com s’activen els coneixements lingüístics dels estudiants en les tres llengües del currículum (castellà, valencià i anglès), amb la finalitat d’escriure un gènere concret: la recepta de cuina. Aquesta metodologia planteja alguns reptes: el docent ha de fixar amb precisió quines preguntes introdueix a l’aula i com guia els seus alumnes perquè vagen incorporant idees en cadascuna de les llengües i establisquen relacions. Així, s’ha observat que la relació amb el valencià resulta senzilla d’assentar, mentre que els llaços amb l’anglés estan més allunyats. Després de l’experiència, concloem que les SDGE ofereixen al docent de Secundària possibilitats per superar modes tradicionals d’ensenyament i permeten aprofitar el tractament integrat de llengües com una via metodològica d’interés a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La incorporación de las lenguas familiares a la enseñanza y el aprendizaje de la gramática. Aplicación práctica de dos secuencias didácticas pluriling
En aquest capítol es presenten les reflexions de la docent sobre la implementació de dues seqüències didàctiques gramaticals del grup Egramint (SDGE) a l’aula de Formació Professional Bàsica, caracteritzada per la seua diversitat lingüística. El treball a l’aula amb aquestes seqüències va permetre a l’alumnat migrant utilitzar els seus coneixements lingüístics previs per adquirir nous aprenentatges en castellà i en valencià. Així, es va donar visibilitat a les llengües familiars per afavorir el desenvolupament lingüístic global de l’alumnat migrant (no només l’aprenentatge de les llengües oficials curriculars). Quant a les dificultats d’implementació de les SDGE, s’observà que, tot i que els discents eren capaços de reflexionar sobre els usos en diferents llengües i d’inferir similituds i diferències bàsiques, la terminologia lingüística era abstracta i complexa per a ells.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La reflexión metalingüística en el aula como vía para el aprendizaje y el uso consciente de la gramática en la producción textual. La implementación d
En aquest capítol es pretén mostrar com el fet d’implementar seqüències didàctiques que fomenten la reflexió metalingüística entre l’alumnat contribueix al fet que aquest faça un ús conscient de la gramàtica en les seues produccions textuals. Un grup d’alumnes amb dificultats d’aprenentatge s’enfronta al repte d’elaborar un llibre de receptes i, per a això, ha de reflexionar sobre les diferents formes que ofereix el castellà per expressar una ordre. Així, els estudiants estableixen connexions entre les llengües que coneixen i són capaços, en major o menor mesura, d’explicar aquestes relacions, construint així el seu propi llenguatge gramatical i aplicant els conceptes apresos en el seu producte final.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo ayudamos a este actor a construir correctamente la frase «Mi español es perfecto, mi español es muy bonita»? Una reflexión interlingüística sobr
Un grup d’estudiants de 2n d’ESO compara la concordança gramatical en castellà i anglés a partir d’un error comú comès freqüentment pels angloparlants. El procés d’aprenentatge es planteja des d’un punt de vista inductiu: primer, es detecta l’error; i, més tard, es compara la relació entre substantius i adjectius en ambdues llengües. Així doncs, l’alumnat consolida conceptes metalingüístics mitjançant exemples pràctics que afecten la concordança. Com a producte final, preparen un pòdcast en grups col·laboratius, en el qual sintetitzen tot allò que han aprés i discuteixen sobre els errors detectats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Identificar nombres y explicar por qué lo son mediante una secuencia didáctica. Aprender gramática en 2.º de Educación Primaria en contextos multilung
Aquest article investiga la competència lingüística de tres grups classe en diferents contextos sociolingüístics de l’Estat espanyol. La nostra proposta consisteix a investigar sobre l’exercici metalingüístic que té lloc al voltant de la categoria gramatical Nom per part de l’alumnat de 2n d’Educació Primària, d’edats compreses entre els 7 i els 8 anys. L’alumnat en qüestió pertany a dos col·legis concertats laics i a un col·legi públic situats a València, Cadis i Castelló respectivament. Per dur a terme aquesta tasca, es presenta als subjectes un material didàctic, elaborat per l’equip d’investigació vinculat al projecte Egramint, l’objectiu del qual consisteix a abordar l’ensenyament i l’aprenentatge de la gramàtica en tots els nivells educatius obligatoris i en les diferents llengües curriculars, a partir de la reflexió metalingüística i dels usos discursius a través de seqüències didàctiques (SDGE) que aquest equip ha dissenyat per ensenyar gramàtica
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Retos para el profesorado en formación ante la enseñanza de la gramática en primer ciclo de primaria desde el modelo Egramint
En aquest capítol es presenten i s’analitzen les representacions de tres estudiants de Magisteri sobre la implementació de seqüències didàctiques del model Egramint (SDGE), com a dispositius dissenyats per a l’ensenyament de la gramàtica des d’un enfocament reflexiu i interlingüístic, realitzades en cursos de 1r i 2n d’Educació Primària. S’analitzen les transcripcions de tres entrevistes semiestructurades realitzades després de les respectives implementacions. L’anàlisi s’estableix en quatre categories: disseny i implementació de la SDGE, ús de metalenguatge, presència de reflexió metalingüística i interlingüística, i la SDGE com a dispositiu per ensenyar gramàtica. Els resultats permeten situar el repte que suposa per a la formació inicial docent capacitar el futur professorat per a actuar en funció dels principis didàctics de la gramàtica pedagògica en els primers cursos de l’escolarització obligatòria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La planificación de la enseñanza del adjetivo: la construcción del concepto y sus usos en primaria
Se presenta una investigación sobre la enseñanza de la gramática en Primaria con la que se pretende comprobar la incidencia del planteamiento metodológico de una secuencia didáctica en el desarrollo conceptual del alumnado. Fundamentada en el prototipo Egramint, la secuencia didáctica «Aiguamolls en perill / Humedales en peligro» (4.º de Primaria) plantea la enseñanza del adjetivo y sus usos con un enfoque inductivo e interlingüístico dirigido a desarrollar la reflexión metalingüística. El contraste de los resultados del análisis de la organización de la secuencia y sus actividades gramaticales, con los diálogos en gran grupo y los cuadernillos de trabajo, muestra que la planificación didáctica y la intervención en el aula repercuten en la capacidad de reflexión metalingüística del alumnado y en el avance conceptual en amplitud y profundidad, lo que puede contribuir a superar los obstáculos metodológicos y conceptuales del aprendizaje gramatical.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A medida que hablo… Las reflexiones docentes a partir de la implementación de una secuencia didáctica sobre la ambigüedad lingüística
Aquest estudi examina les decisions que prenen cinc professores de llengua d’educació secundària a l’hora de portar a l’aula una seqüència didàctica d’ensenyament de la gramàtica centrada en l’ambigüitat lingüística i dissenyada en el marc del projecte Egramint. L’anàlisi de les entrevistes, realitzades després de la implementació, permet observar les representacions de les docents sobre l’ensenyament de la gramàtica a partir dels canvis que realitzen en la proposta didàctica original i de com els justifiquen. També sorgeixen moments de metacognició que es desencadenen en el diàleg entre entrevistada i entrevistadora. Els resultats mostren el pes dels factors contextuals i de les necessitats percebudes en l’alumnat en les decisions docents, així com el valor de la reflexió posterior sobre la pròpia pràctica, aspectes que caldrà tenir presents en el disseny de materials didàctics i de formacions docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El contraste entre el pasado y el presente. Reflexión gramatical y sistematización en una secuencia didáctica de gramática
La reflexió metalingüística i la interacció a l’aula poden millorar l’aprenentatge de la gramàtica i de l’expressió escrita. En aquest article ho evidenciem mostrant les dificultats i les estratègies que segueixen estudiants de 1r d’ESO per expressar el contrast entre el passat i el present en una carta adreçada a un dels seus mestres d’Educació Primària. La planificació del text, l’elaboració d’un esborrany i la seua revisió entre iguals, juntament amb la mediació del docent, permeten que l’alumnat perceba els errors i reflexione sobre com pot millorar allò que escriu a partir del coneixement del metalenguatge i dels elements gramaticals estudiats en una seqüència didàctica per a aprendre gramàtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñanza-aprendizaje gramatical en torno a la expresión de la oblicación en el aula de lengua extranjera (Inglés) en la educación secundaria
Aquest capítol presenta un estudi exploratori sobre els coneixements de l’alumnat de 4t d’ESO al voltant de l’expressió de l’obligació en anglés a través de must i have to en la SDGE How to express obligation in English. El treball examina també les reflexions d’aquests estudiants sobre aquests verbs modals en la interacció que genera aquesta SDGE entre ells i el docent a l’aula. Els resultats indiquen un progrés parcial en el coneixement lingüístic-pragmàtic de must i have to basat en un equilibri d’usos normatius i no normatius en determinats contextos interpersonals. Aquest progrés parcial és coherent amb les resolucions, generalment inadequades, que proporcionà l’alumnat en les seues reflexions, les quals es van centrar en les funcions comunicatives i en el significat semàntic-pragmàtic d’aquests verbs.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La reflexión metalingüística entre iguales para la conceptualización gramatical
En aquest capítol es presenten els resultats d’una investigació d’aula les dades de la qual s’extrauen de la implementació en 3r d’ESO d’una seqüència didàctica de gramàtica dissenyada segons el model Egramint. L’objectiu d’aquesta seqüència és comunicatiu, en tant que crea un decàleg, i gramatical, perquè analitza les diferents formes lingüístiques que permeten expressar obligació. S’estudien les interaccions entre l’alumnat i la docent amb l’objectiu de descriure el coneixement gramatical que crea l’alumnat i analitzar el paper de la interacció oral a l’aula durant el procés d’adquisició de saber gramatical. Els resultats mostren que promoure la interacció a l’aula i iniciar l’aprenentatge en l’observació dels usos potencia la consciència metalingüística de l’alumnat i permet al docent observar els raonaments que segueixen els aprenents per a guiar-los en el procés de construcció de saber gramatical.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Funciones de la lengua oral presentes en un aula de 1.º de Enseñanza Secundaria Obligatoria: hablar para reflexionar metalingüística e interlingüístic
Com sabem, la interacció oral resulta primordial en qualsevol procés didàctic, siga quina siga l’etapa educativa i la matèria que s’impartisca, ja que no sols serveix per a vehicular l’expressió lingüística mateixa, sinó que compleix múltiples funcions necessàries en tot diàleg pedagògic que es valore (Vilà i Castellà, 2014). En aquest capítol es mostra una investigació que té com a objectiu constatar les funcions o formats de la llengua oral (Vilà i Castellà, 2014) que emergeixen a l’aula durant la primera sessió d’implementació de la seqüència de gramàtica L’expressió de l’obligació en els textos instructius: les receptes de cuina (Abad Beltrán i Pérez Giménez, 2022), vinculada al projecte Egramint en una aula de 1r d’Educació Secundària Obligatòria de la província de Barcelona. Hem centrat el nostre interès en la funció de parlar per adquirir coneixements i aprendre a pensar, més concretament, coneixements sobre gramàtica a partir de la reflexió metalingüística i interlingüística. A més, examinem les estratègies didàctiques emprades pel docent per aconseguir el seu propòsit: fer reflexionar l’alumnat sobre l’expressió de l’obligació contrastant castellà, català i anglés a partir del gènere discursiu de les receptes de cuina.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reflexión metalingüística e interlingüística en torno a una secuencia didáctica de gramática plurilingüe en el aula de Francés
Aquest capítol aborda les impressions de tres docents de francès com a segona llengua estrangera sobre la implementació d’una seqüència didàctica de gramàtica dissenyada segons el prototip Egramint. La seqüència, que s’aplicà en diversos cursos d’Educació Secundària de tres centres a València, pretenia promoure la reflexió metalingüística al voltant del present d’indicatiu i la comparació i el contrast entre les diferents llengües que l’alumnat ja coneixia (castellà, valencià i anglés). A partir de les entrevistes realitzades a les docents, els resultats mostren que la diferència d’edat de l’alumnat ha determinat la capacitat de conceptualització i que el contrast entre totes les llengües ha contribuït a fomentar una reflexió metalingüística més significativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Apéndice. El repositorio Sites Egramint de secuencias didácticas de gramática metalingüística