Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo: Dialogar con las familias para aprender
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Consideraciones iniciales
Malgrat que sempre es consideren d’una categoria inferior, les problemàtiques socials també afecten la infància i el seu reconeixement social és necessari per reclamar els recursos que responguin a les seves característiques. Aquest capítol fa referència a les consideracions principals que cal tenir en compte per a la infància, des de l’educació que ha de plantejar l’escola infantil fins a la formació i titulació dels professionals de l’educació infantil, la necessitat d’investigar la pràctica educativa en aquest àmbit i la importància de les entrevistes com a estratègia per a la interacció entre escola i família.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escuela infantil y familias
Cada família és diferent; per tant, el tracte i la relació amb elles ha de ser diferent. No hi ha respostes úniques, però les mestres generen una sèrie d’idees per guiar la seva participació i intervencions, establint uns principis d’actuació generals. La varietat de situacions d’interacció, així com l’heterogeneïtat de les famílies, tant en els seus interessos com en els seus estils comunicatius, plantegen la necessitat que aquest repertori de principis sigui funcional i serveixi per canalitzar tots els aspectes de les relacions. Aquest capítol tracta les inquietuds de les famílies, els contextos d’acostament família-escola i la manera com s’han de transformar les idees i creences que es fan de les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Compartir crianza, compartir educación
La infància és una etapa vital que té necessitats i cada nen i nena és diferent. Per això, cal comprendre que difícil que és arribar a garantir unes bones condicions socials, familiars i educatives per promoure el desenvolupament de cadascun. L’acompanyament, per tant, és clau en edats primerenques. Tal com sosté aquest capítol, ni l’escola ha de substituir la família, ni la família ha de ser una extensió de l’àmbit escolar; totes dues es poden complementar des dels seus trets diferencials, reconeixent les particularitats de cadascuna i compartint un interès comú: el desenvolupament de nens i nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Construir relaciones: ideas y expectativas
Les mestres d’educació infantil han de construir relacions amb cada nen i nena del seu grup, i quan ho fan van definint i modificant les seves expectatives. Conèixer els membres d’un grup no és una tasca senzilla i, per això, es busquen informacions i referències de moltes fonts, compartint i contrastant la representació de cada nen i nena amb altres mirades rellevants. Aquest capítol se centra en la construcció de les relacions i representacions dels nens i les nenes a partir de la interacció complementària de l’escola amb les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hablar y escuchar para comprender: hacer entrevistas
L’entrevista és una situació d’intercanvi amb les famílies que es produeix en els dos cicles d’educació infantil, i permet que les famílies s’expressin i facilitin informació de gran rellevància per a les mestres i educadores. Aquest capítol parteix de les experiències de les mestres sobre l’entrevista (què n’esperen, com es plantegen el seu paper quan les fan i com poden organitzar la participació de les famílies) com a plantejaments inicials i punt de partida. Així mateix, es presenten les diferents tipologies d’entrevista que hi ha i la manera d’abordar-les.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las entrevistas con las familias
En aquest capítol s’exposen diferents qüestions que les mestres i educadores han considerat rellevants en la seva experiència entrevistant-se amb les famílies. Els continguts que es recullen fan referència a aspectes relacionats, al seu torn, amb diversos nivells, des dels que provenen de l’estructura de funcionament de cada centre fins a altres que estan lligats amb els equips docents, o els que se cenyeixen a un àmbit totalment personal. La preparació i realització de l’entrevista o l’assistència i participació de les famílies són alguns dels aspectes tractats en el capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El pequeño sufrimiento infantil
Aquest capítol planteja quines són les representacions que tenim sobre el patiment infantil i, més concretament, sobre el patiment psíquic en la infància primerenca, així com les repercussions que aquestes representacions comporten. S’hi plantegen aspectes com les actituds dels familiars i la resposta social davant el patiment infantil, i també la manera d’abordar les dificultats amb les famílies a partir de les entrevistes. Finalment, es defineixen alguns models d’intervenció que s’haurien d’aplicar per atendre el patiment psíquic en edats primerenques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A modo de epílogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.