Aporta una gran varietat d’activitats d’aula per treballar el pensament crític a l’aula de ciències de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aporta una gran varietat d’activitats d’aula per treballar el pensament crític a l’aula de ciències de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentació
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un marc pel pensament crític a l'aula de secundària
El pensament crític a l’aula de ciències implica processos cognitius, metacognitius, actitudinals i emocionals que permeten als alumnes avaluar coneixements científics i la seva manera de generar-se. Aquest pensament no és només una habilitat cognitiva, sinó també una actitud que es fonamenta en coneixements científics i valors. A l’aula, desenvolupar-lo requereix aplicar criteris consensuats en la comunitat científica per jutjar informacions, fets i teories. És essencial que els professors guien els estudiants a utilitzar recursos cognitius i emocionals per afrontar temes complexos i controvertits de manera crítica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensament crític i coneixement disciplinari
El pensament crític ha de ser ensenyat explícitament per permetre que tots els alumnes participin de manera fonamentada en debats sociocientífics. Encara que hi ha debats, la recerca demostra que les habilitats de pensament, com el pensament crític, s’han de desenvolupar a través del contingut disciplinari. L'aprenentatge d'habilitats cognitives i metacognitives no es produeix de manera aïllada, sinó que és més efectiu quan es vincula al coneixement científic. Desenvolupar el pensament crític implica connectar habilitats de pensament amb el coneixement científic i promoure'n l'aplicació en situacions reals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensament crític des de l'activitat
El pensament crític, quan es desenvolupa en el context escolar, ha de ser més que una crítica superficial i convertir-se en una activitat transformadora que impliqui acció i compromís. La crítica ha de fonamentar-se en el coneixement profund de què es critica, i no només en una opinió desinformada. En un món marcat per la postveritat, és necessari que els alumnes aprenguin a distingir entre informació veritable i falsa, i a aplicar els criteris científics per avaluar fenòmens socials i naturals. L'activitat científica crítica fomenta el desenvolupament de l'autonomia i el compromís amb l'aprenentatge, cosa que permet als alumnes qüestionar i transformar el coneixement.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Avaluar el pensament crític per aprendre a ser persones crítiques
L’avaluació no només té la finalitat de qualificar els resultats, sinó de facilitar l'aprenentatge, superant les dificultats en els processos de pensament crític. Avaluar el pensament crític ha d'anar més enllà de mesurar la capacitat d'argumentar; ha d'incloure la capacitat d'autoavaluació i reflexió sobre el propi pensament. Els criteris d'avaluació han de ser clars i permetre la millora contínua de l'alumne. L'ús de rúbriques o indicadors específics pot ser útil, però l'avaluació de disposicions, com l'actitud crítica, és més complexa i requereix un enfocament metacognitiu. L'objectiu final és promoure una reflexió crítica constant que ajudi els estudiants a millorar la seva capacitat per jutjar i actuar de manera reflexiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensament crític, emocions i diversitat
La funció de l’escola és preparar l’alumnat per ser ciutadans competents amb una actitud crítica, la qual cosa implica desenvolupar no només les habilitats cognitives, sinó també les emocionals. Les emocions, com la por o la frustració, poden dificultar el pensament crític, per la qual cosa és fonamental reconèixer i gestionar-les en el procés educatiu. El professorat ha de fomentar la curiositat i un enfocament crític en l'aprenentatge científic, especialment en un context social canviant. A més, cal incloure la perspectiva de gènere i la diversitat, perquè tots els estudiants puguin identificar-se amb la ciència i trobar el seu lloc en ella, superant estereotips i promovent vocacions científiques inclusives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensament crític i educació ambiental
La educación ambiental (EA) ha evolucionado desde enfoques naturalistas hacia una perspectiva crítica que promueve la transformación social y ambiental. El pensamiento crítico se considera esencial para desarrollar competencias en sostenibilidad y actuar de manera responsable. Este enfoque educativo se centra en problemas socioambientales que fomentan una ciudadanía crítica y comprometida con la justicia social y ambiental. A través de la interacción entre diversas disciplinas y la colaboración con la comunidad, los docentes pueden generar experiencias educativas significativas que vinculen el pensamiento crítico con la acción transformadora para un futuro sostenible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 1. Quina recerca és millor? Analitzant la qualitat de l’aire a la nostra escola
Aquesta activitat té per objectiu compartir i desenvolupar criteris amb l’alumnat de 1r i 2n d’ESO per a l’avaluació de la qualitat de les recerques científiques, tot fent-los reflexionar sobre les diferents maneres de respondre a una pregunta científica. A l’activitat es fa especial èmfasi en la recerca científica escolar com a modalitat de recerca possible amb la intenció que l’alumnat s’adoni que la ciutadania no només pot utilitzar, sinó que també pot participar en les recerques científiques críticament. Per ajudar l’alumnat en això, es presenten diferents bastides que el fan reflexionar sobre el qui, el com i el què s’obté de les recerques científiques i com han de ser perquè siguin vàlides, fiables i útils, posant especial èmfasi en quant som nosaltres els que duem a terme les recerques. En aquest cas, el context de recerca escollit és la contaminació atmosfèrica a l’institut, però l’activitat és fàcilment adaptable a altres contextos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 2. Una palanca per a decisions complexes: fracturació hidràulica, sí o no?
Com a activitat de síntesi de tot el curs es proposa el cas dels habitants d’una comarca amb problemes energètics, que han de decidir si obtenir-hi hidrocarburs per fracturació hidràulica o bé instal·lar-hi grans col·lectors fotovoltaics. Per poder manejar un nombre elevat de factors d’importància desigual i per evitar-ne un tractament massa superficial es proposa una tècnica que faci possible poder prendre decisions raonables i a argumentar-les adequadament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 3. Els missatges virals i les notícies falses amb mirada crítica: analitzant el funcionament dels termòmetres d'infraroigs
Aquest capítol presenta una experiència d’aula al voltant del disseny i la implementació d’una seqüència didàctica amb alumnat de 2n d’ESO entorn a una notícia falsa sobre els efectes negatius en la salut humana de l’ús dels termòmetres d’infraroigs. Aquesta notícia es va fer viral al setembre de 2020, moment en què es van reprendre les classes presencials després del confinament de la primavera d’aquell mateix any en plena pandèmia covid-19, i les autoritats sanitàries i l’administració educativa instaven a establir mesures de control de la temperatura corporal dels infants i adolescents amb aquests aparells. Aquesta experiència d’aula va representar una excel·lent oportunitat per desenvolupar el coneixement científic i el pensament crític de l’alumnat, partint d’una situació d’aprenentatge real i actual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 4. La ciència darrere la publicitat: el cas de l'aigua embotellada
A la matèria de Física i Química de 2n d'ESO, després d’haver treballat les mescles i dissolucions es va proposar una activitat per analitzar críticament la publicitat, i especialment els anuncis d'aigua embotellada. L’objectiu de l’activitat era compartir amb l’alumnat com la publicitat condiciona la manera que tenim d’entendre aspectes científics, en aquest cas els conceptes de puresa i natural. També valorar la necessitat de tenir uns criteris científics i poder posicionar-se davant un anunci publicitari i decidir comprar o no el producte. La proposta va generar interès en la majoria de nois i noies donada la seva implicació en la tasca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 5. App Checkers: projecte de verificació de la fiabilitat d’una aplicació mòbil
El projecte App Checkers involucra l’alumnat en un procés de verificació de la fiabilitat d’una aplicació mòbil (app) que suposadament serveix per mesurar o detectar quelcom. Aquest procés combina dues tasques clau. D’una banda, el disseny i realització d’un experiment que permeti posar a prova l’app en qüestió. De l’altra, la co-creació d’una escala per a classificar les apps segons la seva fiabilitat. Finalment, l’alumnat argumenta quina és la fiabilitat de l’app estudiada a partir de les evidències recollides, i reflexiona sobre el fenomen de les apps falses. A través de tot el procés, l’alumnat reflexiona i aprèn sobre el concepte de mesura, el disseny i elaboració d’experiments, i la recollida d’evidències per tal d’elaborar argumentacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 6. Incertesa, tipus d’arguments i biaixos per aprendre sobre vacunes i ciutadania
Es descriu una proposta orientada a treballar amb l’alumnat estratègies d’anàlisi crítica en la presa de decisions participades per la ciència. L’activitat té 4 etapes en les que es desenvolupen diferents idees de caràcter epistèmic, des de la naturalesa de la ciència i l’ús de proves (la certesa és relativa i contextual, hi ha diferents tipus d’arguments per a donar certesa a les afirmacions) a la cognició epistèmica (anàlisi dels propis biaixos) i el coneixement i anàlisi crítica d’actuacions en relació a l’acció ciutadana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 7. Coronavirus, sí! Diftèria, no? Cal vacunar-se de malalties gairebé obligades?
Amb aquesta activitat preteníem conduir l’anàlisi i l’avaluació de determinats tipus d’informacions que permetessin entendre alguns dels motius que fan que, com a societat, ens vacunem sistemàticament. Fins i tot, de malalties que són absolutament desconegudes per a la immensa majoria de l’alumnat; com és el cas de la diftèria. Tot això, amb una base dialògica, a partir de la contraposició d’una sèrie d’arguments amb més i menys validesa científica i també amb l’explicació final que la ciència garanteix un mètode objectiu de treball i d’autoregulació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 8. Desemmascarant les notícies falses mitjançant les lleis de Newton
En aquesta activitat preteníem que els alumnes consolidessin i mobilitzin els seus coneixements sobre les lleis de Newton. Basant-se en aquests coneixements van analitzar i resoldre problemes de física clàssica, així com van desemmascarar “fakes” que corren per les xarxes i ens enganyen a primera vista. Aquest procés va constar de dues etapes clarament destacades. Per una part la construcció personalitzada d’una base d’orientació per fonamentar l’anàlisi de qualsevol problema, i d’altra banda, la implementació i aplicació de la mateixa base en el seu quefer diari.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 9. Cal posar límits a la investigació científica sobre l'ADN?
A la matèria de Biologia de 4t de secundària, després d’haver treballat aspectes bàsics de genètica molecular vam proposar una activitat centrada en la tècnica d’edició de l’ADN anomenada CRISPR. La investigació i l’aplicació d’aquesta tècnica en les persones implica un dilema moral que tot just es comença a plantejar i sobre el qual la ciutadania hi tindrà molt a dir. La pregunta que vam decidir que centraria el debat va ser: Cal posar límits a la investigació científica? Aquesta situació èticament controvertida i que genera un debat real a la societat, representa una motivació molt gran en la majoria de les noies i els nois i aquest fet el vam observar en la seva implicació en la tasca i en les reflexions finals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 10. Risc volcànic: tots els volcans són iguals?
L’activitat que es presenta té l’objectiu de donar eines a l’alumnat per prendre una decisió de manera informada sobre una situació relacionada amb el risc volcànic. A partir d’unes taules que es proporcionen per calcular la perillositat, l’exposició i la vulnerabilitat, cal determinar el risc de diferents volcans i, en funció dels resultats, prendre una decisió sobre quin és el volcà que presenta més risc i, per tant, cal dedicar-hi més recursos econòmics per a executar mesures preventives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitat 11. L’horòscop em descriu bé! Per què creiem el que creiem?
Es va presentar a cada alumne un escrit personalitzat, aparentment basat en la seva data de naixement, amb una suposada anàlisi astrològica feta informàticament. Se’ls va demanar que en valoressin de 0 a 10 el grau d’encert des del seu punt de vista, amb uns resultats sorprenentment positius. Quan s’explicava als alumnes el procés real d’elaboració dels textos, s’adonaven que es tractava d’una enganyifa. La seva sorpresa servia de base per discutir com s’hi van poder identificar tan fàcilment i com eren de febles, de vegades, les bases d’algunes de les nostres creences.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Índex temàtic de les propostes