La planificación didáctica en lengua y literatura
Del currículo al aula
S’aborden alguns dels reptes que planteja la planificació didàctica en el marc de l’aprenentatge competencial desplegat als nous currículums. Es té en compte la necessitat de contextualitzar els aprenentatges connectant-los amb el bagatge previ i l’entorn, la integració de sabers i activitats en tasques significatives i l’articulació coordinada de les seqüències didàctiques al llarg dels cursos, per tal d’assegurar el desenvolupament progressiu de les competències.
De las evidencias a la programación de secuencias
Les primeres setmanes del curs esdevenen un moment clau per identificar el punt de partida de l’alumnat en relació amb les competències bàsiques. A continuació es comparteix una experiència d’avaluació inicial que pretén recrear el procés de pensament del docent a l’hora de fonamentar les decisions preses a la programació didàctica i d’incorporar-hi noves línies d’intervenció per donar resposta a les necessitats i a les potencialitats detectades.
Algunas ideas sobre la planificación en un proyecto de TIL
L’experiència amb el projecte de tractament integrat de llengües (TIL) «El color del cristal», que pretén que alumnes de 3r d’ESO mantinguin converses literàries amb els companys, permet reflexionar sobre la importància de la coordinació en aquest tipus de projectes i sobre la relació entre planificació i avaluació.
La divulgación social del conocimiento en procesos de investigación de aula
Situaciones de aprendizaje para la reflexión interlingüística
El desenvolupament de la competència plurilingüe implica la capacitat de fer transferències entre les llengües que formen part del perfil lingüístic de l’alumnat. En aquest article defensem la necessitat de la reflexió gramatical interlingüística i fem una proposta de situacions d’aprenentatge que permeten aquesta reflexió a les aules de primària i secundària obligatòria.
Goodreads
Es proposa el treball de les lectures col·lectives a través de grups (o clubs) generats a la xarxa social Goodreads. Això possibilita el desenvolupament d’una activitat més dinàmica i treballar altres destreses lingüístiques. En qualsevol cas, s’aspira que l’eina mateixa sigui un estímul per al foment lector gràcies a les seves aplicacions.
Una propuesta de trabajo interdisciplinario y plurilingüe
Els docents observem les dificultats que pateix l’alumnat a l’hora de presentar un tema acadèmic en públic. Amb el fi que siga capaç d’exposar un argument des d’un punt de vista formal, mitjançant un discurs ben construït, i d’atraure l’atenció del públic, s’ha organitzat un concurs de petxa-kutxes, un format de presentació que combina imatge i discurs oral.
Los roles y estereotipos de género en el álbum ilustrado
La reflexió a l’aula sobre aspectes de gènere a la LIJ s’ha fet tradicionalment des de la percepció. Proposem una metodologia per a batxillerat i primer curs de grau que té com a objectiu analitzar els canvis històrics de rols i estereotips de gènere en àlbums il·lustrats. Es tracta d’una experiència d’aula que busca acostumar l’estudiant a fer servir metodologies d’anàlisi que guiïn l’observació i l’estudi.
Aprender una lengua eslava a través del catalán
Presentem la nostra experiència d’ensenyar una llengua eslava –el txec– en la Universitat de València usant el català com a llengua de suport. Quan un parlant romànic aprèn txec s’ha d’enfrontar a reptes com ara els casos morfològics, la riquesa fonològica i un repertori lèxic que mostra escassos punts de contacte amb les llengües llatines. L’ensenyant ha de trobar estratègies perquè l’aprenentatge sigui motivador i eficient.
Reseña: Likeo, luego éxito: Redes sociales, periodismo y un extraño virus llamado Fake News
Anticipación, comprensión y aprendizaje a partir de textos
Afavorir en l’alumnat una disposició activa davant la lectura de textos abans de llegir, aportant-li motius per llegir-los. Proporcionar-li objectius concrets: què volem aprendre, en què ens haurem de fixar, com ho anirem registrant.
La evidencia en la práctica: Anticipación, comprensión y aprendizaje a partir de textos. El tríptico de comprensión lectora
Amb el tríptic de lectura, l’alumnat avança en el procés de comprensió a través de les preguntes formulades en cadascuna de les pàgines d’un document que ell mateix elabora.
En contexto: Decidnos, Dante y Petrarca, ¿qué es amar?
En aquest projecte l’alumnat de Literatura Universal crea una entrevista radiofònica per explicar la concepció de l’amor que apareix a la Divina comèdia, de Dante, i al Cançoner, de Petrarca, i per interpretar la repercussió d’aquestes obres literàries avui en dia.
Recursos para el aula: First Dates literario, alerta spoilers y book box
Aquesta proposta didàctica inclou des de la presentació i motivació de la lectura de textos literaris de tota mena (fragments, relats breus o novel·les) fins a la seva avaluació creativa, passant per una activitat intermèdia de síntesi del que s’ha llegit.
Recursos para el aula: El Romanticismo en 4.º de ESO
A 4t ESO és gratificant estudiar la literatura perquè els alumnes ja poden analitzar i gaudir dels textos i vincular-los amb la seva realitat. El Romanticisme és el moviment amb què més s’identifiquen i això ens permet treballar-lo de diverses maneres: una primera aproximació des del rebuig dels estereotips, un treball de lectura «diferent» de les Rimas y leyendas, de Bécquer, i una avaluació final que fa reflexionar els estudiants sobre la vigència de les idees romàntiques.