Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nueva ley, viejas disputas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Crear disposición para aprender y afrontar un mundo cambiante
Els sistemes educatius no s’han d’erigir com a garants de sabers apresos, sinó de la disposició d’aprendre i d’afrontar reptes nous.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jon Lopez: «Hay que cambiar lo que se enseña porque los contenidos deben estar al servicio del desarrollo de las competencias»
Acabem l’any posant la cirereta a aquest pastís de retrats amb Jon López. I és que els deu anys que ha dedicat a la docència d’infantil i primària i els trenta anys d’experiència en centres de recursos al professorat fan que el seu perfil professional ens aporti una perspectiva més àmplia de la realitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La muerte y el luto en la escuela: haciendo espacio a la vida
En aquest número de Guix tenim interès a fer una instantània de la situació actual destacant aspectes claus i antecedents de la pedagogia de la vida i de la mort, així com donar veu a experiències que s’estan impulsant en contextos educatius. La mort, la vulnerabilitat, les situacions de pèrdua i el dol són temes que s’han obviat en l’àmbit curricular, però que de mica en mica comencen a considerar-se part dels continguts que cal visibilitzar i treballar als centres educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orugas y mariposas de colores acogen y dan voz al gran elefante ignorado
En aquest article presentem, a manera d’exemple pràctic, una de les propostes de treball que s’ha estat realitzant a Canàries, dintre d’un projecte d’innovació anomenat Erugues i papallones de colors als pupitres de la nostra escola, un projecte orientat al tractament educatiu, preventiu i pal·liatiu de la mort, la pèrdua i el dol en centres educatius públics no universitaris.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pedagogía de la vida y de la muerte
El curs 2019-2020, a l’escola Congrés-Indians vam decidir dur a terme una sèrie d’activitats i dinàmiques que facilitessin que els infants parlessin de qüestions que els preocupessin a nivell profund. Les converses amb ells ens van portar a tractar un assumpte que no estava previst: la mort. A l’article expliquem el sentit que vam donar a aquesta temàtica i com la hi vam acabar desenvolupant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Duelos que nos hacen crecer
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actividades emocionantes que transforman aulas
En aquest article comparteixo amb vosaltres l’activitat «Dins meu viuràs per sempre», realitzada durant el curs 2019-2020 amb el grup de sisè A de primària de l’escola Mestre Pla, de Castellar del Vallès, del qual jo mateixa era tutora. La proposta forma part del grup de treball anomenat Activitats de Pedagogia de la Vida i de la Mort, que ens permeten parlar sobre els cicles vitals, la vida, la finitud i les pèrdues. Activitats que són capaces de transformar les dinàmiques d’aula en pro de la millora dels vincles segurs i la comunicació afectiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿De palo, de imprenta o ligada?
El debat sobre quin tipus de lletra s’ha de prioritzar en l’alfabetització inicial està en plena efervescència a l’educació infantil, però aquests dilemes també afecten l’educació primària i prenen matisos molt interessants en aquesta etapa. La nostra intervenció es proposa compartir aquest debat amb l’alumnat, convidant-lo a reflexionar de manera explícita i lliure sobre els tipus de lletra que fa servir per prescripció o per lliure decisió. A partir de la investigació activa es plantegen activitats que suscitin reflexions i una anàlisi posterior. En aquest article es fa palesa la importància de tenir més en compte les idees i les necessitats dels infants a l’hora de prendre decisions en aquest sentit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estaciones de aprendizaje: Una propuesta para cooperar y aprender
Aquest article presenta una experiència de treball amb estacions d’aprenentatge a primària que constitueix una estratègia metodològica compatible amb el treball cooperatiu, amb la finalitat d’oferir experiències per aprendre cooperant i fent un ús eficaç del temps i dels recursos. Alhora, promou l’aprenentatge actiu, el desenvolupament de competències, la inclusió i l’atenció a la diversitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proyecto plurilingüe e intercultural de la escuela catalana
L’evolució en els usos lingüístics i el nou context sociolingüístic requereixen una modificació del model d’ensenyament de llengües que doni resposta als nous reptes d’aprenentatge d’idiomes transnacionals i d’acolliment dels que són propis de cada família, mantenint els principis que han convertit l’escola catalana en un model per a la igualtat d’oportunitats i la cohesió social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñanza multinivel
Actualment, les escoles inclusives han d’obrir-se pas i promoure un ensenyament adaptat a les característiques personals, socials i culturals de tot l’alumnat. Per fer-ho, cal que el professorat mostri comprensió envers la diversitat i tingui una gran sensibilització, formació en metodologies inclusives i capacitat de realitzar coordinació docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Mi cojín», una propuesta de creación de un espacio lector
Aquesta proposta didàctica se centra en els cursos de quart a sisè de l’etapa d’educació primària. Sorgeix com a conseqüència de la necessitat de posar en marxa el nostre pla lector renovat, juntament amb l’adequació d’un espai escolar acollidor, agradable i atractiu que propiciï el gust per la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tablas de programación de la propuesta didáctica: «Mi cojín», una propuesta de creación de un espacio lector
Aquesta proposta didàctica se centra en els cursos de quart a sisè de l’etapa d’educació primària. Sorgeix com a conseqüència de la necessitat de posar en marxa el nostre pla lector renovat, juntament amb l’adequació d’un espai escolar acollidor, agradable i atractiu que propiciï el gust per la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Célestin Freinet, un animal político y pedagógico
En aquesta secció es tracta de treure la pols a textos i a iniciatives poc o molt conegudes i que són presents al debat i a la pràctica educatius actuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Un día es un día? ¡Que el clima no pague la fiesta!
Som part del problema, però també som part de la solució. Hem de replantejar-nos el nostre model econòmic i el nostre estil de vida, basat en el consum creixent d’energia procedent dels combustibles fòssils. Tenim l’oportunitat d’actuar i la capacitat de fer-ho. Encara hi som a temps.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Classroom screen: una pizarra digital para el trabajo cooperativo
Classroom screen permet gestionar l’aula de manera visual, atractiva, interactiva, motivadora i senzilla per treballar de forma pràctica i digital. Es tracta d’un escriptori virtual per administrar els temps de treball a classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura y la escritura, una apuesta segura
Els llibres ajuden els infants a extreure el que amaguen al seu interior i els empeny a penetrar en els pensaments, les idees i les maneres de fer dels protagonistes, a trobar bons models d’imitació i a plantejar-se les grans qüestions de la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Objetivos STEAM para el tema «El universo y el sistema solar»
L’ensenyament del tema de l’Univers a primària es pot aprofitar com a context STEAM per treballar l’eficiència energètica i la construcció bioclimàtica, com també per desenvolupar els objectius de parlar, fer, pensar i sentir propis de les ciències i la matemàtica, a més de dissenyar, construir, crear i provar alguna cosa que funcioni i que sigui pròpia de la tecnologia, l’enginyeria i les arts.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Familia y escuela, trazando juntos una educación plena
La situació d’incertesa que estem vivint ens mostra, ara més que mai, que cap metodologia és permanent en el temps, i posa de manifest també que, per donar sentit al vertader aprenentatge, família i escola ens necessitem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El acompañamiento emocional y la tutoría (para las famílias)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Transformación educativa? Respuestas saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Biblioteca de Aula. Libros. Encuentros y convocatorias
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Surfeando las incertidumbres
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.