Connectar l’aprenentatge amb l’entorn

Connectar l’activitat dels centres educatius amb l’entorn és essencial si volem aconseguir que els nostres alumnes siguin ciutadans compromesos socialment.

L’Aprenentatge-Servei (ApS) esdevé una eina amb gran potencial per aconseguir-ho, ja que actua com a pont per a enllaçar la teoria amb la pràctica en l’entorn que ens envolta, permetent a l’alumnat aplicar l’après de manera significativa en situacions del món real amb la finalitat de millorar-lo. Així, veiem com l’ApS ens permet anar més enllà dels límits de les aules, però no només això, sinó que ens pot ajudar a motivar a l’alumnat a ser agent actiu de canvi, transformant l’educació en una experiència viva i connectada.

A continuació, podeu trobar algunes propostes en les diferents etapes educatives per a inspirar-vos a dur a terme projectes de ApS en el vostre centre:

Aquest article planteja com els petits projectes es poden convertir en un vehicle per investigar tot allò que ens envolta i també en un punt de trobada i aprenentatge per al conjunt de la comunitat pedagògica. Una comunitat que inclou no solament l’entorn educatiu, sinó també unes altres persones de la localitat que formen part del món dels infants, als quals se’ls brinda l’oportunitat de relacionar-se compartir, aprendre i gaudir a partir dels projectes. (Clic aquí)

L’aprenentatge servei es caracteritza per la seva capacitat transformadora, no només en referència als seus participants, sinó també a la comunitat i a l’entorn al qual va dirigit. L’article aborda la necessitat d’avaluar l’impacte social d’aquest tipus de projectes, destacant-ne algunes de les dimensions principals i encoratjant a incorporar-les-hi des del moment en què se’n faci el disseny i la planificació. (Clic aquí)

Presentem un projecte de treball que duem a terme des de fa 6 anys amb un CEIP públic localitzat al Cabanyal (València), orientat a l’estructuració d’una relació dinàmica i recíprocament formativa entre l’escola i el barri. Els agents implicats es valen de la recerca-acció participativa i transformadora a partir d’activitats com el ganxet, la música, els vídeos i les fotografies sobre les seves experiències de vida. Les creacions en diferents suports es prenen com a material didàctic per reutilitzar als espais del centre i del barri. (Clic aquí)

Des de la seva creació, la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge-Servei i els disset grups territorials que promouen el ApS en cadascuna de les comunitats autònomes han treballat en la creació de materials per a capacitació de docents i entitats i en la difusió d’experiències i bones pràctiques inspiradores. En aquest article es recullen alguns dels recursos que faciliten impulsar un projecte de ApS. (Clic aquí)

Llibres sobre el tema