Parlem… d’educació emocional

L’educació emocional no és simplement una moda o tendència, sinó que es tracta d’una necessitat urgent en l’actualitat. Tots els professionals de l’educació exercim un paper fonamental en aquest aspecte i podem contribuir significativament a ajudar al nostre alumnat.

Per exemple, motivant-los a conèixer i gestionar les seves emocions des de la infància, ressaltant la importància d’abordar aquest tema a totes les etapes i integrant-lo en totes les àrees. Així, veiem com, per a acompanyar-los en aquest procés de creixement emocional, és necessari treballar amb ells des de petits què són les emocions i com identificar-les, però també oferir-los eines de consciència corporal o relaxació que els empoderin a manejar-les de manera autònoma.

Però l’educació emocional també implica no descurar les nostres pròpies emocions com a docents i poder ser així un exemple positiu per a ells en aquest procés.

A continuació, us convidem a explorar alguns recursos i propostes pràctiques per a aplicar en el vostre dia a dia a l’aula i poder transformar l’educació emocional en una realitat palpable:

Recursos i propostes didàctiques sobre educació emocional

  • Emocions a escena! (Revista Guix). El professorat d’educació musical tenim la gran sort d’impartir una matèria que és plena de possibilitats. Independentment dels continguts musicals, a través de l’ensenyament d’aquesta matèria podem obtenir un gran nombre de recursos per ajudar el nostre alumnat a créixer personalment.
  • Emocions digitals (Revista Guix). Dintre de tot context educatiu, en qualsevol situació d’ensenyament-aprenentatge, hi ha dos conceptes que s’erigeixen com dos dels grans reptes actuals: emoció i noves tecnologies.
  • La fàbrica de les emocions (Revista Guix). Per què no mirem les festes com una fàbrica d’emocions i n’aprofitem el potencial per contribuir a desenvolupar competències emocionals en el nostre alumnat?
  • Recursos para el desarrollo emocional en la adolescencia (Revista Aula de Secundaria). Per a dur a terme activitats d’educació emocional, és convenient utilitzar tècniques vivencials que fomentin la participació, l’acció i la reflexió. T’oferim dues propostes pràctiques per a treballar a l’aula.
  • El acoso escolar y la inteligencia emocional a través de un cortometraje animado (Revista Aula de Secundaria). L’objectiu d’aquest treball és el d’informar, conscienciar i sensibilitzar a l’alumnat sobre un tema tan apressant com actual: l’assetjament escolar. Per a això hem utilitzat el curtmetratge animat “Bullying” com a vehicle conductor de la nostra activitat, en el marc d’un projecte d’innovació

Propostes en les didàctiques específiques

  • Vivir las emociones a través de la danza creativa (Revista Eufonía). La dansa creativa dona l’oportunitat de viure les emocions des del propi cos en moviment. En practicar-la s’aprèn a reconèixer les pròpies emocions, a identificar les dels altres i a tenir la capacitat de provocar-les en el públic o en els integrants de la classe.
  • El autocontrol de las emociones. Una experiencia en expresión corporal (Revista Tándem). Amb aquest article volem contribuir a comprendre la importància que tenen les emocions en els processos educatius de l’expressió corporal com a contingut de l’educació física. Per a això, ens hem centrat en l’autocontrol com a característica de les emocions.

Llibres sobre el tema