La personalización del aprendizaje escolar, una exigencia de la nueva ecología del aprendizaje
L’article introdueix la visió de la personalització de l’aprenentatge escolar, que constitueix el teló de fons del dossier, situant-la en la tradició de les pedagogies centrades en l’aprenent i destacant, al mateix temps, el salt qualitatiu que introdueix en aquesta tradició. La personalització de l’aprenentatge escolar es presenta com una exigència derivada de la necessitat d’adequar l’educació formal i acadèmica a les característiques de la nova ecologia de l’aprenentatge. Aquesta adequació va molt més enllà d’un canvi en les estratègies pedagògiques, didàctiques o curriculars i requereix la posada en marxa d’actuacions a diferents nivells i àmbits de l’organització, com també el funcionament del sistema educatiu i la participació d’actors diferents. L’article es tanca amb la presentació a grans trets de l’organització del dossier i dels continguts que hi ha.
Contextos de actividad, experiencias de aprendizaje y trayectorias personales
Les experiències d’adquisició de coneixements que viuen els infants i els joves quan participen en múltiples contextos d’activitat configuren trajectòries úniques i personals d’aprenentatge per a cada individu. Posar l’accent de l’acció educativa sobre aquestes trajectòries és un dels desafiaments principals als quals s’enfronten les institucions d’educació formal per ajudar l’alumnat a donar sentit als aprenentatges escolars.
La finalidad de la educación escolar hoy: formar aprendices competentes
A la societat de la informació, l’escola ha d’orientar els esforços a formar alumnes competents que siguin capaços de continuar aprenent al llarg de la seva vida. A continuació analitzarem què implica desenvolupar la competència d’aprendre a aprendre, destacant-ne la funcionalitat, la mobilització que comporta de diversos coneixements i processos, el paper que hi realitza la reflexió i la necessitat de generalitzar.
Avances, desafíos y riesgos en el camino de la personalización
Els avenços en la manera d’entendre l’aprenentatge faciliten que molts centres ja realitzin experiències de personalització. Per donar suport a aquest enfocament, les administracions educatives han de flexibilitzar la normativa i donar més autonomia a les escoles. El gran repte és fer compatible personalització i equitat.
La organización de la acción educativa a partir de los planes personales de aprendizaje
A l’institut Cardener l’alumnat és el protagonista de l’acció educativa. Per aquest motiu, se li ofereix l’oportunitat de prendre decisions sobre les activitats d’aprenentatge que vol realitzar al llarg de la seva trajectòria al centre. Això no obstant, aquestes decisions les prenen amb l’ajut i la guia de la persona que tutoritza, que promou la reflexió a partir d’un document en el qual es detallen els objectius d’aprenentatge personals de cada estudiant: el pla de treball.
Tejiendo redes de aprendizaje con la comunidad
Per què cal utilitzar recursos comunitaris d’aprenentatge? És molt difícil parlar d’adquisició de coneixements amb sentit sense connectar els interessos, les vivències i les experiències que té l’alumnat dintre de l’entorn escolar amb les que estan generades fora de les seves parets. En aquesta pràctica educativa es mostra com s’ha establert una xarxa de col·laboració amb diferents entitats i institucions de la comarca, la qual cosa permet portar els processos d’aprenentatge més enllà del centre.
Las trayectorias de aprendizaje en los proyectos de indagación como foco de la acción educativa
Aprendre i ensenyar és, per damunt de tot, una qüestió de relacions, que ens porta a prestar atenció a la manera com es possibiliten les trobades en les quals es comparteixen subjectivitats i sabers. Aquest enfocament el connectem amb la nostra experiència relacionada amb la fonamentació, la pràctica i la reflexió sobre el paper dels projectes d’indagació que afavoreixen processos d’aprenentatge amb sentit: la construcció de narratives a partir de les experiències de vida, l’acollida de la diversitat dels sentits de ser que trobem a l’aula i la consideració de la vida a l’aula com a espai d’integració d’experiències i sabers.
Las metodologías de indagación y la personalización del aprendizaje escolar
L’institut Quatre Cantons presenta una proposta de projectes que es vertebren al voltant d’una metodologia d’indagació i que incorporen la col·laboració d’entitats externes. Aquestes entitats formulen a l’alumnat un encàrrec que gira al voltant d’una situació o d’un problema real relacionat amb l’activitat de persones del seu barri o de la seva comunitat vinculades al món de la cultura, la comunicació, la creació o la investigació.
La pasión por la lectura y la construcción de itinerarios de lectura
En el present article s’hi descriu el projecte de lectura de l’escola Francesco Tonucci. Aquest projecte organitza i connecta un variat ventall d’activitats que permeten incidir en la construcció d’itineraris de lectura personalitzada, on l’alumnat pren les decisions de manera autònoma a partir dels interessos i de les motivacions que té.
Dispositivos móviles y personalización del aprendizje
La Manresada és una gimcana en què participen diversos centres i mitjançant la qual l’alumnat explora i coneix la seva ciutat de referència utilitzant dispositius mòbils. Al voltant de la gimcana, a l’institut Cal Gravat s’implementen una sèrie d’activitats anteriors i posteriors que cerquen explorar els aprenentatges que s’hi promouen més enllà de la Manresada i, sobretot, que l’alumnat doti de sentit personal aquest aprenentatge.
Sin Muros
Les aules del projecte "Sense murs" es van crear l’any 2015 i actualment impliquen l’alumnat i el professorat de primer, segon, tercer i quart d’educació primària del col·legi Montserrat (FUHEM) de Madrid. L’aposta per derribar els murs físics que separaven les tres aules d’un mateix nivell educatiu ha portat aparellada la caiguda d’altres "murs" (organitzatius, metodològics, de participació), la qual cosa ha facilitat la realització d’aprenentatges amb sentit.
Aprendizaje servicio y personalización en el IES Miguel Catalán
Des de fa cinc anys, l’IES Miguel Catalán ofereix diversos programes d’aprenentatge servei que combinen la realització d’una tasca solidària que atén una necessitat social amb els aprenentatges que tenen lloc a l’aula en les diferents matèries. Aquestes experiències converteixen els estudiants en protagonistes d’actuacions transformadores del seu entorn i faciliten que atribueixin sentit als seus aprenentatges.
De patio a jardín, el espacio como tercer maestro
Mercès a l’esforç de tota la comunitat educativa del col·legi Lourdes FUHEM, hem transformat el pati de l’escola infantil construint-hi un jardí d’acord amb el desenvolupament i les necessitats de la infància. Un espai ric en possibilitats que permet que l’alumnat decideixi i controli els seus processos d’aprenentatge a través de la pròpia experiència.
Las actividades cotidianas y la personalización del aprendizaje en la educación infantil
La personalització de les activitats de la vida quotidiana a l’escola esdevé imprescindible per garantir el benestar de les criatures. La clau fonamental perquè tingui lloc l’aprenentatge és cobrir les necessitats infantils bàsiques.
Personalizar el aprendizaje requiere pensar sobre los entornos de aprendizaje
Talleres de creación DIYLab: hacia la personalización del aprendizaje
Cómo trabajar con los intereses del alumnado: ayudando a construir nuevas metas
La necesaria revisión del modelo de currículo vigente
Personalizar la evaluación en el marco de un currículo competencial
Transformación educativa: actualizar para poder innovar
Los actores comunitarios ante la personalización del aprendizaje
El ecosistema educativo local como un espacio de personalización del aprendizaje
Las TIC, herramientas para la personalización del aprendizaje
Formación del profesorado para personalizar el aprendizaje
Para saber más...
Presentem una selecció de recursos relacionats, de manera directa o indirecta, amb la personalització de l’aprenentatge escolar i que complementen i amplien la mirada oferta pels articles d’aquest monogràfic.