Viure les mates: propostes per a primària

Amb la motxilla a punt… Emprenem una expedició matemàtica per gaudir d’un camí ple d’emoció i bellesa.

Fa uns mesos, vam encetar la secció «Viure les Mates» a les revistes de primària (Guix i Aula) amb l’objectiu d’ajudar a millorar el rendiment i l’autovaloració personal en l’aprenentatge matemàtic, i que alhora aportin gaudi i plaer.

Des de llavors, a cada número descobrim, de la mà de Pep Callís Franco (Dinamitzador de grups d’innovació matemàtica), una gran varietat de propostes per a primària amb les que podrem explorar què comporta treballar les matemàtiques de manera significativa per comprendre el món i l’entorn que ens envolta.

En aquesta entrada al blog compartim amb vosaltres el primer article d’aquesta interessant secció, amb l’objectiu d’ajudar-nos a reflexionar sobre les bases i les estructures mentals o els procediments metodològics que incideixen en la capacitació matemàtica. També podreu trobar l’enllaç a les diferents propostes publicades aquests mesos sobre el tema i algunes recomanacions de llibres sobre el tema.

Iniciem l’escalada!

Gu49817 1
Gu49817 2
Gu49817 3

Coneix diferents propostes de la secció «Viure les Mates» publicades a la Revista Guix a continuació:

El fet de moure’ns en un món d’abstracció simbòlica, tret diferencial de l’univers matemàtic, provoca que el seu aprenentatge sigui més complicat i difícil d’adquirir que en el cas d’altres sabers. Cercar-ne la connexió amb la vida i la realitat esdevé molt més imprescindible. L’adquisició de la capacitat de generalitzar és gradual i en cada nivell hi trobem el repte específic per conquerir-ne el grau evolutiu que li correspon. Clic aquí.

Fer camí per arribar al cim es pot plantejar de forma obsessionada per assolir l’objectiu en un temps determinat i per superar reptes tot seguint pels corriols i les dreceres pels quals ens porta el guia sense parar atenció en tot allò que ens envolta a cada pas. Es pot fer, també, amb parsimònia, sense presses, lentament, gaudint de cada element de l’entorn per on passem. En el primer cas, probablement no serem capaços de refer el camí de nou i tots sols. En el segon, la multitud de referents que hem copsat al llarg del camí, probablement, sí que ens pot permetre seguir l’itinerari de nou. Clic aquí.

En una gran majoria de persones l’aprenentatge matemàtic ha estat una experiència més o menys traumàtica, fonamentada en una memorització d’algorismes per resoldre operacions (aprenentatge per fe), i això provocava que sovint no s’entenia el que es feia. Clic aquí.

Servir-se de l’escalada per fer el cim necessita una planificació, però no es pot ob-viar que esdevé imprescindible dominar les tècniques necessàries que permetin gaudir de la capacitat i la força necessàries per afrontar els reptes del camí. Clic aquí.

A l’article previ titulat «Per assolir el cim cal dominar tècniques d’escalada» hi remarcava que cal potenciar els treballs de descomposició i composició per tal que la persona adquireixi un pensament i un raonament analiticosintètic, fonament de la capacitat de generalitzar. Clic aquí.

Tot repte amb la fita de fer un cim va acompanyat d’un recorregut ple d’emocions i d’imatges. Al llarg del viatge els espais trepitjats per on s’ha trescat deixen un impacte emotivovisual que permet, a posteriori, refer el viatge des del record. La integració de la visualització mental de qualsevol experiència configura la construcció del domini comprensiu interioritzat i significatiu de qualsevol aprenentatge. Clic aquí.

A l’article del número anterior s’hi plantejava una activitat en la qual es presentava davant nostre un prisma rectangular i es demanava que es dibuixés com quedaria si aquest prisma feia un gir a l’esquerra de 140º i una rotació endarrere també de 140º. La resolució del repte és complicada de visualitzar per a una gran majoria de persones i, per tant, de poder dibuixar. En aquest article es presenten diverses propostes per anar consolidant el domini en la mobilització de les imatges mentals. Clic aquí.

Esperem que aquesta secció us sigui útil i que gràcies a ella millori la capacitació matemàtica i l’autoestima del vostre alumnat!

També et pot interessar…

Un102t


Uno. Didáctica de las Matemáticas és un punt de trobada entre el professorat i els especialistes de la didàctica de les Matemàtiques, que busquen una eina de coneixement i comunicació que els permeti mantenir actualitzats en la innovació educativa relacionada amb la seva àrea de coneixement. (Clic aquí).

Alguns llibres sobre competència matemàtica